Djinn ontmoet narratoloog in '3000 years of longing'

04 december 2022 door Ronald Glasbergen
Djinn ontmoet narratoloog in '3000 years of longing'
Let op de oran van Idriss Elba Foto courtesy Filmdepot

Een djinn (onsterfelijke geest in fles) ligt het grootste deel van d afgelopen duizenden jaren op de bodem van verschillende zeeën. Saaie boei daar beneden, opgesloten in een fles, zeker is je een bewustzijn hebt. Eeuwenlange eenzame opsluiting, Graaf de Monte Christo tot de derde macht. Een 'normale' djinn zou er gek van worden. Niet deze uit het verhaal van de Britse schrijfster A.S. Byatt hier verfilmd als 3000 years of longing door - 'Mad Max' regisseur George Miller. De djinn wordt hier gespeeld door Idris Elba,  Als hij weer eens toevallig bevrijd wordt uit een flesje waar hij enkele eeuwen in opgesloten zat blijft hij er redelijk relaxed en relativerend onder. Dat is minder zo voor zijn bevrijdster Alithea gespeeld door Tilda Swinton. Die moet wel even diep slikken als ze dit aanvankelijk kolossale wezen bevrijdt heeft. Dan begint het spel met geschiedenis, mythòlogie en vertelkunst.

Prachtig verteld sprookje Foto courtesy Filmdepot

Bovennatuurlijke geesten of niet, djinn’s zijn onderworpen aan bepaalde wetten. Ze mogen hun bevrijders drie wensen laten doen,  maar die moeten dan wel vervuld worden. Het wensdenken in deze sprookjeswereld is trouwens een hecht doortimmerd systeem – djinn’s zijn onsterfelijk – maar mensen die een djinn bevrijden mogen voor zichzef niet wensen dat ze onsterfelijk worden . En de wens moet diepgemeend en oprecht zijn, dat soort dingen. Allerlei ongelukkige futiele wensjes die je in sprookjes vaak als per ongeluk tegenkomt – ik wou dat het ophield met regenen – worden niet ingewilligd. In dit mooie sprookjesverhaal van AS Byatt ontdekt een Britse verhalenonderzoekster Alithea in Istanboel waar ze een jaarlijks congres over narratologie bijwoont, dat ze opeens lastig gevallen wordt geesten. djinn's vermoedelijk. Narratologie is de wetenschap die de kunst van het verhalen vertellen onderzoekt. Het zijn voortekens. Ze bezoekt later de Grote Bazar van Istanboel.  Ze zoekt een souvenir en vindt een flesje dat ze mooi vindt alhoewel het beschadigd is. U kent dat wel, wat u mooi vindt, weet u zelf wel. Ze neemt het flesje mee naar haar hotelkamer en poets het schoon met haar elektrische tandenborstel. Tijdens het schoonmaken gaat het dopje eraf en hoeps, er komt  een soort magische rookwolk uit, laat dat maar aan de beeldtechnici van 2022 over. Hij ziet er prachtig uit. Alithea denkt dat ze hallucineert, knijpt haar ogen dicht  telt tot tien , maar alles is echt.

Eindelijk oud Grieks in een film 

Er ligt een kolossale kamer vullende  zwarte man in haar hotelkamer. Ze kan er niet langs om te vluchten Ze probeert alle talen die ze kent. Bij oud, homerisch Grieks slaat het wezen aan dat is een taal die hij kent.

Miller verfilmt het allemaal even elegant als The Djinn in the Nightingale's Eye, het verhaal van Byatt waarop de film gebaseerd is. Je hebt in zijn film geen suspension of disbelieve nodig, het staat er en zo hoort het. De djinn van Idriss Elba is een geboren verteller en te vertellen heeft hij wat. Over koning Salomo, de koningin van Sheba, over Suleiman de Grote en diens krijgstochten en Harem, over Murat en al die ander Turks byzantijnse helden. Hij probeert Althea over te halen haar diepste wensen te doen, maar wat als ze – omdat ze het te gevaarlijk vindt - niet wil wensen? Zo laten A.S. Byatt en George Miller en hun protagonisten gespeeld door met duidelijk plezier spelende Idriss Elba en Tilda Swinton zien dat sprookjes the stuff zijn that movies are made off. De moeite waard, mede om de oren van Elba's djinn.

Foto courtesy Filmdepot

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.