Waterstofwatertaxi Wereldhavendagen is wereldprimeur
Momenteel werkt Jonas Brendelberger (32 jaar) als één van de projectleiders aan de allereerste watertaxi op waterstof die gedoopt wordt tijdens de Wereldhavendagen. Want samen met zijn collega’s wil hij grote, positieve impact maken op het klimaat en meer doen dan ‘alleen’ thuis afval scheiden.
Leuvehaven
De geluiden van aan- en afvarende watertaxi’s, een golvende Maas en krijsende meeuwen in de achtergrond overstemmen en onderbreken hier en daar zijn verhaal. Hij is bezig met een succesverhaal, want de waterstofwatertaxi is bijna klaar voor het grote publiek. ‘Tijdens de Wereldhavendagen op 3 en 4 september in Rotterdam leggen we de nieuwe watertaxi, te herkennen aan zijn blauwe achterkant, in de Leuvehaven. Hier kunnen bezoekers in de watertaxi stappen voor een aantal testritten, als het niet te druk is op de rivier.’ Leuk weetje nog: de waterstofwatertaxi heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en vaart dus sneller dan de elektrische variant op batterijen die 15 kilometer per uur haalt. Hij legt het nog wel af tegen de dieselvariant, met een maximumsneldheid van 50km/h.
‘Als ik door de Rotterdamse stad en haven rijd, zie ik overal kansen voor waterstof’, vertelt Jonas Brendelberger, mede-oprichter van zepp.solutions. ‘Te land, ter zee en in de lucht.’ |
Middenin het scheepsdok bij het watertaxistation Hotel New York in Rotterdam vertelt Jonas dat hij inmiddels al bijna 2 jaar meebouwt aan de waterstofwatertaxi, samen met het SWIM-consortium. ‘Wat de voordelen van waterstof zijn? De ‘waterstofmotor’ stoot geen enkele schadelijke stof uit, enkel water, en is dus beter voor ons klimaat. Bovendien kun je waterstof tanken. Zo verlies je geen tijd met het opladen van een batterij, zoals voor de elektrische watertaxi nodig is. Het is ook een compacte motor, net als een dieselmotor. En de waterstofmotor is stil.’
Waterstofambitie in Rotterdam
De waterstofwatertaxi past bij de ambitie van Watertaxi Rotterdam: 0 procent uitstoot in 2030. Maar ook bij de ambitie van het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam. Zij willen van Rotterdam dé waterstofhub van Europa maken, weet Jonas. ‘Rotterdam is voor ons ook een hub. Als je door de stad en haven rijdt, zie je overal kansen voor waterstof. En in Rotterdam is onze testlocatie, onze speeltuin: RDM Rotterdam. Hier komen studenten en industrie samen. Hoe mooi is dat. In de stad en haven kunnen we met 16 zepp’ers impact maken met waterstoftoepassingen te land, ter zee en in de lucht: voor vrachtauto’s, schepen en vliegtuigen.’
Trucks die waterstoftanks kunnen verplaatsen, een trekker die containers kan verplaatsen op een haventerminal en een waterstoftankstation, zijn actuele voorbeelden die Jonas noemt van waterstoftoepassingen op het land. ‘Hieraan werken we natuurlijk samen met andere partijen. Ik houd me zelf vooral bezig met maritieme waterstoftoepassingen, zoals de waterstofwatertaxi, maar ook met het waterstofopleidingsschip van het Scheepvaart Transport College. Dit schip wordt net als de waterstofwatertaxi in september gedoopt.’ In 2028 kunnen we van zepp.solutions en consorten het eerste commerciële vliegtuig op waterstof verwachten. Dat zal vertrekken van Rotterdam met eindbestemming Londen.
Racen op Zandvoort
Tijdens zijn studie lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft bouwde Jonas met zijn medestudenten aan zijn eerste ‘waterstofmotor’, namelijk één voor een racewagen. ‘Bedrijven klopten bij de universiteit aan omdat ze tegen de beperkingen om te elektrificeren met batterijen opliepen: het opladen van batterijen kost tijd en je kunt er ‘slechts’ een beperkte afstand mee afleggen’, legt Jonas uit. Op het circuit in Zandvoort racete de waterstof-raceteam in 2017 tegen Porsches. ‘We wonnen niet, maar lieten wel de potentie van waterstof zien. Na die race wist ik ook: het kan én moet allemaal zonder uitstoot. Ik hoopte op nog veel meer waterstoftoepassingen in de komende jaren.’ Samen met een aantal andere oud-teamgenoten werd zepp.solutions opgericht, om de drempel om over te stappen op waterstof ook voor anderen te verlagen. Zoals je een dieselmotor koopt, koop je nu ook ons waterstofsysteem, je koopt alles in één, lekker compact.
Eenmaal weer buiten het scheepsdok, op de aanlegsteiger wachtend op een ‘gewone’ watertaxi, vaart, alsof het zo moet zijn, de waterstofwatertaxi stomtoevallig (echt!) voorbij naar een andere ligplaats. Dus varen kan ‘ie-’.