Bellenscherm in strijd tegen effecten droogte
Het klinkt simpel: een leiding op de bodem waar over de hele lengte luchtbellen uitkomen. Dat 'gordijn' van luchtbellen vormt een soort scherm in het water. Een scherm dat onderwatergeluid kan dempen en daarmee vissen kan beschermen, dat vervuiling kan tegenhouden. Maar het kan ook, en daar gaat het hier over, de effecten van verzilting, van binnendringend zeewater dempen.
Arjen Kikkert, senior adviseur water bij Rijkswaterstaat. ‘ Het principe is eenvoudig’, vertelt Kikkert.Het bellenscherm is een buis op de bodem van het Noordzeekanaal. Daar pompen we lucht doorheen, die in het water komt en naar boven gaat. Zoutwater is zwaarder dan zoetwater en stroomt daarom over de bodem. De luchtbellen uit het bellenscherm brengen het zoute water omhoog. Dat komt vervolgens terecht in de;zoetwaterstroom ;die vanuit het Amsterdam-Rijnkanaal richting Noordzee gaat. Zo wordt het zoute water tegengehouden en stroomt het terug naar het Noordzeekanaal'. |
Maatregel Boven-IJssel
Rijkswaterstaat zal eventueel eenrichtingsverkeer instellen op de Boven-IJssel voor alle scheepvaart vanaf een minst gepeilde diepte (MGD) van 1,45 meter. Dit is mogelijk noodzakelijk vanwege de dalende waterstanden op de IJssel. Hierdoor wordt de vaargeul steeds smaller en kan er niet meer veilig in twee richtingen worden gevaren.
Scheepvaart vanuit Duitsland richting Kampen en de Twentekanalen moet na het ingaan van deze maatregel omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer. De recreatievaart kan er voor kiezen om gebruik te maken van de Randmeren. Vanwege de waterstanden is de Waal de optimale route. Rijkswaterstaat adviseert deze route zodat het water in de stuwpanden in Nederrijn op peil gehouden kan worden.