Over 13 jaar geen nieuwe auto's op fossiele brandstof meer in de EU

12 juni 2022 door een van onze redacteuren
Over 13 jaar geen nieuwe auto's op fossiele brandstof meer in de EU
Foto cco

Tijdens een plenaire stemming vorige week hebben de leden van het Europees Parlement met 339 stemmen voor, 249 tegen en 24 onthoudingen een voorstel aangenomen  over regels voor CO2-emissienormen voor nieuwe auto's en bestelwagens. 

De Nederlandse rapporteur Jan Huitema van het liberale Renew: 'Een ambitieuze herziening van de CO2-normen is een cruciaal onderdeel van het behalen van onze klimaatdoelstellingen. Met deze standaard scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en kunnen we innovatie en investeringen voor autofabrikanten stimuleren. Daarnaast wordt het kopen en rijden van emissievrije auto's goedkoper voor de consument. Ik ben blij dat het Europees Parlement een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 heeft gesteund en een doelstelling van 100% voor 2035 heeft gesteund. Dat is cruciaal om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken.'

Voorgeschiedenis

Op 14 juli 2021 heeft de Commissie, als onderdeel van het 'Fit for 55'-pakket, een wetgevingsvoorstel ingediend voor een herziening van de CO2-emissieprestatienormen voor nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen. Het voorstel had een drieledig doel:

  • bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 en 2050,
  • voordelen te bieden aan burgers door een bredere inzet van emissievrije voertuigen (betere luchtkwaliteit, energiebesparing en lagere kosten voor het bezit van een voertuig),
  • innovatie te stimuleren op het gebied van emissievrije technologieën.

Het parlement steunt met de stemming het voorstel van de Commissie om tegen 2035 de uitstoot van nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen te verminderen met 100% ten opzichte van 2021. De tussentijdse emissiereductiedoelstellingen voor 2030 zouden worden vastgesteld op 55% voor auto's en 50% voor bestelwagens. Het voorstel moge dan wel aangenomen zijn, het is nog geenszins een beklonken zaak. het verkrijgen van een meerderheid in het parlement ging moeilijk en er is met name bij de Duitse autoindustrie kritiek. Zo zouden met dit voorstel ook bepaalde synthetische brandstofmotoren worden uitgesloten. Met de nu aangenomen tekst kan het Europees Parlement onderhandelingen beginnen met de EU-lidstaten, maar  eenvoudig zullen die niet zijn.   

Meer details over de voorgestelde maatregelen van het Parlement zijn hier beschikbaar.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.