De Stem van het Water: Hyke Speerstra tekent getuigenissen op van oude schipperij

02 juni 2022 door Janny Kok
De Stem van het Water:  Hyke Speerstra tekent getuigenissen op van oude schipperij

De vraag is of Rotterdammers weten dat het achterland van de haven min of meer  afgesloten zou kunnen zijn als de binnenvaart niet zou zorgen voor aan- en afvoer van goederen naar de Rotterdamse haven en het achterland. Misschien hebben watersportbeoefenaars een idee hoe de verblijfsruimte op een binnenvaartschip eruit ziet. “Vast wat klein en primitief.”  Dat was zeker het geval op schepen die eind 19e – begin 20ste eeuw de binnenwateren bevoeren. Oud-hoofdredacteur van het schippersweekblad Schuttevaer  schreef over dat soms keiharde leven aan boord van de zeilende binnenvaartschepen op de Nederlandse binnenwateren en buitengaats. 

Kriskras door 't land 

Speerstra deed dat door in Nederland kriskras tientallen schippers en hun vrouwen te bezoeken om hen interviews af te nemen. Deze zijn geboekstaafd in de getuigenissen van de vroegere schipperij in zijn boek De Stem van het Water.

De conclusie op de achterflap van het boek kan na lezing daarvan worden beaamd: “Wat een moed, zeemanschap en toewijding waren er nodig om het schip ‘vrij ’te bevaren, zodat het beroep en de manier van leven konden worden doorgegeven aan een volgende generatie.”

Vertellers

De mensen die Speerstra interviewde voor zijn boek, bleken echte vertellers te zijn en onderling beslist communicatief.  Daarvoor moesten opvarenden in voorkomende gevallen behoorlijk hard praten, getuige een verhaaltje in een van de tussenhoofdstukken onder het kopje Roefpraat.

Dat gebeurde onder meer  in een gesprek waarin schipper Sjoerd naar de welstand van zijn collega Japik vraagt. Bij het wegvaren vraagt Sjoerd nog luid roepend  “en, is het allemaal goed met jullie?” waarop Japik terug schreeuwt “NOU JA, ONZE HAITZE MOET ANDERHALF JAAR DE BAK IN, MAAR DAT WILLEN WE STILHOUWE!”

 

Het staat vast dat De Stem van Het Water nog steeds luid en duidelijk kan klinken. De door Speerstra opgetekende geschiedenis geeft in ieder geval inzicht hoe het schippersbestaan er tegenwoordig uitziet. De bedrijfsvoering is beslist innovatief en milieubewust te noemen. Binnenvaartondernemer Gerard Deen kwam door zijn businessmodel in de schijnwerpers te staan toen hij de onderscheiding Havenman van het Jaar kreeg.

De intussen fors uit de kluiten gewassen 'Danser Group' moet vast hebben geprofiteerd van de basis die binnenvaartondernemer Hein Danser heeft gelegd en zo zijn er wel meer binnenvaartrederijen die de meest  geavanceerde schepen in de vaart hebben. Onderzoek en ontwikkeling van dit soort schepen blijven doorgaan op kenniscentra en in de praktijk.

Hylke Speerstra, De Stem van het Water.  Bornmeer 2022. Noordhoek 459 pg. ISBN 9789056157920. Prijs € 24,90  

eer Info: Deen shipping    Danser Group  PoR  en PoR 2

Binnenvaart in cijfers: 

Een vrachtwagen vervoert 2 à 3 containers, een trein 80 en een binnenvaartschip kan wel 500 containers vervoeren.

33 procent van de containers gaat via de binnenvaart, 11 procent per trein en 56 procent via trucks tussen de Rotterdamse haven en het achterland.

In 2020 is van en naar de Rotterdamse haven 150 miljoen ton goederen per binnenvaart vervoerd. Daarvan wordt ruim 30 miljoen ton goederen getransporteerd in containers. 

Jaarlijks bezoeken 74.000 binnenvaartschepen met goederen de haven van Rotterdam; 16.000 daarvan zijn beladen met containers. 


 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.