Volledig elektrische rangeerlocomotieven voor haven
Rail Innovators Group (RIG) ging in 2018 een ontwikkelingsovereenkomst aan met vervaardiger van spoorwegmaterieel CRRC met als doel rangeerlocomotieven die op diesel rijden te vervangen in de haven van Rotterdam. Nu de deal rond is, gaat de productie van start. De locomotief zal rond 2024 ingezet worden.
Remsysteem dat energie herbruikt
De emissievrije locomotief is geschikt voor meerdere spanningen en is uitgerust met krachtige accu's en een intelligent remsysteem waarmee energie kan worden hergebruikt zoals ook bij auto's steeds meer wordt toegepast. De geavanceerde accutechnologie zorgt ervoor dat de locomotief kan rijden op spoorwegen die niet geëlektrificeerd zijn om het rangeren aan het begin en het eind van het traject uit te voeren. Het gebruik van rangeerlocomotieven die op diesel rijden kan zo worden vermeden om emissies en lawaai te verminderen. RIG heeft geïnvesteerd in de eerste locomotieven en verwacht dat spoorwegmaatschappij Rail Force One deze in 2024 in de haven van Rotterdam kan inzetten.
Chinees bedrijf levert loc
Volgens Chen Qiang, Managing Director van de Europese tak van het Chinese bedrijf CRRC, is het tijd om aan dit project te beginnen met RIG en innovatieve, emissievrije, hybride locomotieven te leveren aan de haven van Rotterdam. "Onze locomotieven zijn ontworpen met het oog op het bereiken van klimaatneutrale activiteiten en biedt spoorwegexploitanten en transporthubs een energiezuinig alternatief op de traditionele diesellocomotieven. We hopen dat we met de levering van deze locomotieven kunnen bijdragen aan het doel van RIG en de haven van Rotterdam om een toekomst zonder uitstoot te verwezenlijken."