Havenbedrijf onderzoekt buistracé tussen haven en Roergebied

19 juni 2021 door een van onze redacteuren
Havenbedrijf onderzoekt buistracé tussen haven en Roergebied
Buisleidingenbundel - Delta Corridor-  voor verschillende productstromen

De Rotterdamse haven bedient, via wegtransport, spoorweg,  binnenvaart en per buisleiding, een groot achterland. Met het oog op de toekomst kan een deel daarvan efficiënter. Denk aan brandstoffen als waterstof en LPG, aan een afvalstof als CO2 of aan de de chemische grondstof propeen. Die kunnen allemaal evenals nu al aardolie, per buisleiding getransporteerd worden. Dat kan economisch en klimaattechnisch voordelen hebben.  

Delta Corridor

Daartoe starten Havenbedrijf Rotterdam en de Rotterdam Rijn Pijpleiding Maatschappij (RRP) week een gezamenlijke haalbaarheidsstudie voor de ontwikkeling en aanleg van een nieuwe buisleidingenbundel - Delta Corridor-  voor verschillende productstromen tussen Rotterdam, industriepark Chemelot (Limburg) en Noordrijn-Westfalen. Het in een bundel aanleggen kan daarbij logistiek en qua onderhoud efficiënt zijn.

De buisleidingenbundel kan de strategische positie van de haven van Rotterdam in Noordwest-Europa versterken, biedt Chemelot (Limburg) verdere verduurzamingskansen en zou potentieel kunnen uitgroeien tot een belangrijke aanvoerroute voor de Duitse industrie die sterk inzet op CO2-vermindering. 

Synergetisch tracé

Het voorziene tracé van de Delta Corridor loopt van Rotterdam via Moerdijk, Tilburg en via Venlo naar Chemelot (Limburg) en Noordrijn-Westfalen. Aangezien een gecombineerde aanleg van verschillende leidingen aanzienlijke synergievoordelen met zich meebrengt, wordt bij de inventarisatie van leveranciers en afnemers meteen ook onderzocht in hoeverre er behoefte bestaat om de voorziene bundel uit te breiden met additionele leidingen voor andere producten en stroomkabels. Ook wordt gekeken naar kansen om andere industriële clusters in Nederland en België op de bundel aan te sluiten.
Een aanzienlijk deel van het tracé valt samen met de ligging van de bestaande RRP-leidingen. Via deze leidingen wordt er reeds sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw jaarlijks tientallen miljoenen tonnen aan grondstoffen en producten tussen Rotterdam en Noordrijn-Westfalen getransporteerd.

Klimaatdoestellingen

Manager Delta Corridor Edwin van Espen van Havenbedrijf Rotterdam over het belang van dit project: “Er is een toenemende druk om klimaatdoelstellingen tijdig te implementeren. De Delta Corridor vervult hierin een belangrijke rol voor industrieclusters in Nederland en Duitsland. Daarmee levert het project een bijdrage aan een duurzame economie, welvaart en werkgelegenheid. Verder is er een positief effect op de leefbaarheid langs het spoor, want een ondergrondse leidingcorridor verkleint de druk op het spoorwegnet aanzienlijk.”

Importfunctie Rotterdam

Om groeiende vraag naar met name waterstof te kunnen beantwoorden heeft Rotterdam de afgelopen maanden een serie partnerships gesloten met een groot aantal landen waaronder Portugal, Marokko, Oman, Australië, Chili, Brazilië en Canada. Via deze belangrijke importfunctie wil Rotterdam de positie als energiehaven van Noordwest-Europa ook in de toekomst veiligstellen. Dit brengt belangrijke economische voordelen voor de Nederlandse economie met zich mee., maar ook voor het nog veel grotere achterland en de industriën aldaar. Belangrijk dus om te blijven innoveren juist in een tijd van klimaatransitie en grote geopolitieke veranderingen.   

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.