Emissieloze 50 tons vrachtwagen
Deze maand is de eerste 50 tons zware elektrische trekker is in gebruik genomen. Het is de eerste vrachtwagen van dit formaat die in Nederland rijdt. Door vrachtwagens op diesel te vervangen voor deze duurzamere variant, wordt er een belangrijke stap gezet in het terugdringen van de CO2- uitstoot. Een mijlpaal binnen het Nederlandse klimaatakkoord, waarbij in 2025 de eerste zero emissie zones voor goederenvervoer in de Nederlandse binnensteden worden ingesteld.
Multifunctioneel
De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een uniek samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.
Technologisch hoogstandje
Tot op heden waren actieradius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van BREYTNER en H.N. Post & Zonen is door EMOSS ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker. Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.
Showcase en praktijkvoorbeeld
Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissieloze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”