Slimmer containervervoer in de haven
Een TEU een Twenty Foot Equivalent Unit, is een container van 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog. PortShuttle, een bedrijf dat in 2015 is opgericht, om de containers tussen terminals in de Rotterdamse haven via het spoor te organiseren heeft dankzij een slim distributiesysteem, virtual PortShuttle, al meer dan 100.000 van die containers per trein binnen het havengebied kunnen vervoeren.
Slimme samenwerking
Samen met Martijn Loois is Linda Borsodi managing director van PortShuttle Rotterdam. “Losten we vroeger alles zelf op via onze eigen shuttle die langs de terminals gaat, tegenwoordig maken we steeds meer gebruik van de lege plekken op treinen van partner railoperators, die doorgaans ook meerdere terminals aandoen. Wij noemen dit het Virtuele PortShuttle Concept. Met dit concept creëren wij een netwerk van uitwisselmogelijkheden per spoor in Rotterdam. En als het nodig is, wordt er soms ook nog wel eens wat per binnenvaarder of truck afgehandeld. Bijvoorbeeld naar lege depots die niet op het spoor aangesloten zijn.”
Van drie naar twintig treinen per week
De hierdoor gecreëerde flexibiliteit is een grote stimulans achter de groei geweest. Borsodi: “Zelf rijden we drie omlopen per week, maar via onze partners komen we op rond de twintig wekelijkse diensten uit. Dat scheelt!” Dertig procent van de uitwisseling gebeurt tussen de Maasvlakte-terminals onderling. De overige zeventig procent zit op andere routes, voornamelijk die van het Rail Service Center Rotterdam naar de Maasvlakte en vice versa.”
Voor het Virtuele PortShuttle Concept verzorgt het Rotterdamse bedrijf ook de administratieve afhandeling van containers die per spoor aan- en afgevoerd worden voor partner railoperators. Bij elkaar verklaart dat het TEU-volume het afgelopen jaar voor het eerst met zes cijfers geschreven moest worden.
Coevorden en CER
De opgaande lijn wil PortShuttle in 2021 voortzetten door het netwerk aan railpartners te verbreden, zodat er nog meer uitwisselingscapaciteit en -momenten beschikbaar komen. “Zo is bijvoorbeeld de shuttle van de Bentheimer Eisenbahn op de EuroTerminal in Coevorden voor ons een interessante aanvulling.” De blik wordt echter ook al verder gericht. Borsodi: “We hopen dit jaar zekerheid te krijgen over dat we de operator dienstverlening voor de Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte worden. Dat past natuurlijk perfect in de missie waarom wij ooit opgericht zijn.”