IFFR 2021 Dagboek (1) over 'Quo vadis, Aida?' , 'Dear Comrades', 'Suzanna Andler', 'Shorta'.

30 januari 2021 door Ronald Glasbergen
IFFR 2021 Dagboek (1) over 'Quo vadis, Aida?' , 'Dear Comrades', 'Suzanna Andler', 'Shorta'.
Tolk Aida (Jasna Djuricic) en Tom Karremans (Johan Heldenbergh) in 'Quo vadis, Aida?' Still IFFR

Maandag gaat het eerste deel van het 50e IFFR van start. Virtueel. Vorig jaar tijdens het 49e IFFR waren er nog meer dan 340.000 bezoekers. Nu begin 2021, in de tweede golf van het coronapandemonium, is dat een verre droom. Tienduizenden bezoekers op elkaar gepakt in bioscoopzalen, dicht bij elkaar. Pratend, drinkend en, zo weten we nu, voortdurend aerosolen verspreidend. Nu kijken vanuit huis of werkplek maar niet met elkaar. Niet even bijpraten met de mensen die je alleen op festivals tegenkomt, die je misschien al een jaar niet gezien hebt. Geen sigaretje delen met een aankomend ster aan het filmfirmament. Alles gaat digitaal in dit eerste deel van het in een winter- en zomerdeel gesplitste jubileumprogramma. Maandag 1 februari begint het echte filmkijken. Om te wennen vast een korte voorbeschouwing van vier films uit de altijd interessante sectie 'Limelight' van het programma.

Quo vadis, Aida?

Srebrenica, 1995. Een Bosnisch en ten dele ook een Nederlands trauma gezien door de ogen van een Bosnische vertaalster Aida (Jasna Djuricic). De Servische troepen onder aanvoering van Mladic rukken op om de VN enclave 'etnisch te zuiveren'. Onder hoede van de VN hebben daar duizenden Bosniers een, zoals later zal blijken, vermeend veilig heenkomen gezocht. De Nederlandse VN troepen, onder onder leiding van luitenant kolonel Karremans zijn niet opgewassen tegen de Servische overmacht en brutaliteit van Mladic. Aida wordt des te meer verscheurd omdat ook haar familie een veilig heenkomen heeft gezocht in de enclave. Filmmaakster Jasmila Žbanić (Serajewo, 1974) die in eerdere films zoals The land of My dreams uit 2006 de naweeën van de burgeroorlog onderzocht, ontleedt hier de verschrikking van de oorlog zelf.

Dear Comrades! (Rusland,2020)

Wie eerdere films van filmmaker Konchalovsky zoals het onvergetelijke 'The Postman's white nights' (2014) of 'Paradise' (2016) kent, weet dat er iets komt om alert op te zijn.

'Dear Comrades' Still IFFR

Samen met Elena Kiseleva schreef hij een script over een historische arbeidersstaking in de Zuid-Russische stad Novotsjerkassk. Die werd in 1962 gewelddadig de kop ingedrukt. Het meedogenloze staatsoptreden tegen dit burgerprotest was een goed bewaard gebleven geheim: pas in de jaren negentig kwam men in Rusland te weten wat wat er  gebeurd was. Konchalovsky is meester in een rauwe realistische stijl waarin werkelijkheid en gespeelde film in elkaar over lopen. Zoals de gebroeders Dardenne meester zijn van hun gelijknamige gebied in somber maar knap gefilmd realisme zo was Konchaovsky dat in zijn eerdere films met de uitgestrekte Russische ziel. 

Suzanna Andler (Frankrijk, 2021) 

Een minimalistische liefdesfilm a la Marguerite Duras die ook mentor van regisseur Benoît Jacquot was. Wie Duras kent weet dat er onder alle beweging een rijk en vaak getormenteerd leven ligt. 

Suzanna Andler (Charlotte Gainsbourg) in de gelijknamige film Still IFFR 

Overigens ligt dat hier rond de dure villa die miljonairsechtegenote Suzanna Andler wil huren voor de zomer niet voor de hand. Of schept juist al die welvaart ruimte voor  meeslepend lijden, zonder de biittere bijsmaak van armoede? Duras staat boven verdenking evenals hoofdrolspeelster Charlotte Gainsbourg. Bovendien speelt het in de jaren zestig, toen het Franse existentialisme via Mao sluipend nieuwe fasen in ging richting Foucault en de macht van de taal. 

Shorta (Denemarken, 2020)

Shorta, van Anders Ølholm en Frederik Louis Hviid, Denemarken, uit 2020, gaat over twee politieagenten die in een overkokende achterstandswijk het vege lijf moeten zien te redden. Het begint met de dood van een arrestant, in een scene die gekopieerd lijkt van de dood van George Floyd in de VS vorig jaar. Door diens dood brak de hel los in de VS. Door de dood van hun arrestant breekt de hel los voor de twee agenten, Andersen en Høyer die de 'arrestatie' verrichten. Daarna moeten ze het vege lijf zien te redden uit probleemwijk Svalegården waar ze, tegen hun dienstbevel in, terecht gekomen zijn. 

Shorta Still IFFR

Meer info op iffr.com waar het hele programma online te vinden is 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.