Futureland en twee Reuzen van de Zee

14 augustus 2020 door Hennie van der Zouw
Futureland en twee Reuzen van de Zee
Foto HvdZ

Om ongeveer 15:00 uur mochten we aan boord van de rondvaartboot die ons een uur lang in het nieuwste havengebied van Rotterdam zou rondvaren. De rit er naar toe ging prima. Airco aan in de auto en helemaal geen files. In en bij Futureland was het prima geregeld. Duidelijke looproutes, Anderhalve meter afstand in het restaurantje en ook op de boot, de Henri Hudson. Zelfs de auto’s moesten op de parkeerplaats een plaats tussen twee auto’s vrijhouden.

Onze bevlogen gids vertelde voluit over de Maasvlakte en de bedrijven waar we tussendoor voeren. Eerst langs de gebouwen van de Sif Group waar zogenaamde monopiles geassembleerd worden op een wel 42 hectare grote, productie en op- en overslag terminal. Monopiles zijn stalen funderingen voor offshore windturbines en de olie- en gasindustrie die worden gelast van gigantische stalen ringen met een diameter tot 11 meter. Alsof dat niet groot genoeg was vertelde onze gids dat het grootste containerschip ter wereld op onze route lag.

Alles groot

Een poosje later kwam hij in zicht: de H.M.M. Gdansk van de Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine. Alles groot dus. H.M.M. beschikt over een vloot van uiteraard voornamelijk grote containerschepen waarvan de Gdansk een van de grootste is.   

In 2020 nam H.M.M. zes containerschepen van de H.M.M. Megamax-24 klasse in gebruik. Genaamd: De H.M.M. Algeciras, de H.M.M. Copenhagen, de H.M.M. Dublin en de H.M.M. Gdansk. Deze schepen hebben allemaal een bruto-tonnenmaat van 228.283 en kunnen 23.964 TEU (twintig voet containers)  transporteren en werden gebouwd door Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, twee andere, de H.M.M. Oslo en H.M.M. Rotterdam (beide 23.820 TEU) werden gebouwd door Samsung Heavy Industries met 232.311 bruto-tonnenmaat. De schepen hebben een lengte over alles van 399,9 m, een breedte dwarsscheeps van 61 m en een diepgang van 16,5 m. 

De Hyundai Merchant Marine (H.M.M.) heeft als de rederij zijn activiteiten in drie onderdelen gesplitst. De belangrijkste activiteit is het zeetransport van containers.

De H.M.M. heeft drie containerterminals verspreid over de wereld volledig in eigendom en in twee anderen een belang. Twee terminals liggen aan de Amerikaanse westkust, een in China en de terminal in Busan, met een aandeel van 50%, en ze hebben een 20% belang in de Rotterdam World Gateway containerterminal op de Tweede Maasvlakte te Rotterdam, waar wij dus afgelopen zaterdagmiddag tijdens onze rondvaart een van hun pronkstukken zagen liggen.

Even later kwamen we langs de Møller terminal en daar lag nog zo’n zeereus die een paar jaar terug de titel van de grootste had gedragen: de Mærsk Mc-Kinney Møller. De Mærsk Mc-Kinney Møller is een containerschip van de Deense A.P. Møller-Mærsk Group.

399 meter

Dit in juli 2013 in dienst gekomen schip was bij ingebruikname het grootste containerschip ter wereld uitgedrukt in TEU container laadcapaciteit. De lengte van 399 meter maakte het toen ook het langste schip in actieve dienst. De Mærsk Mc-Kinney Møller werd gebouwd in Zuid-Korea door Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (D.S.M.E.). Het schip is genoemd naar de in 2012 overleden Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller, die van 1965 tot 1993 bestuursvoorzitter was bij Maersk. Het schip was het eerste in een serie van twintig te bouwen identieke schepen. Het schip heeft een laadcapaciteit van 18.270 TEU containers en kan een maximumsnelheid van 23 knopen bereiken. De bemanning bestaat normaal gesproken uit negentien personen.

Twee ervan zwaaien ons uit.

Meer info bij  Informatiecentrum FutureLand 

Foto's: Hennie van der Zouw

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.