Ghosting op de arbeidsmarkt

27 augustus 2018 door AA anoniem auteur
Ghosting op de arbeidsmarkt

Ghosting: fenomeen uit het datingcircuit raakt nu ook de recruitment branche. In het datingcircuit komt het al langer voor; het zogenaamde ghosting. Hierbij neemt een date na een paar afspraken of gesprekken plotseling geen contact op meer met de andere partij waarbij het voor de andere partij onduidelijk blijft waarom het contact abrupt verbroken wordt. Deze trend is nu ook zichtbaar in de recruitment branche.


In de huidige arbeidsmarkt hebben werkzoekenden steeds meer keuze in werkgevers. Door deze toename komt het voor dat sollicitanten na een initieel contact met het bedrijf niets meer van zich laten horen. In een onderzoek van FINTREX waarbij de gegevens van 5.643 sollicitaties werden geanalyseerd, is er momenteel bij 5,6% van sollicitaties sprake van ghosting. In 2017 kwam ghosting voor bij slechts 2,9% van de sollicitaties.

“Niemand vindt het leuk om iemand te moeten afwijzen. Sollicitanten vinden het soms lastig om de recruiter te vertellen waarom zij niet voor de baan kiezen en willen daarom het gesprek uit de weg gaan,” aldus Joep Dijkstra, Senior Manager People & Support bij FINTREX. “Recruiters blijven hierdoor in het ongewisse wat de reden is waarom sollicitanten kiezen voor een andere werkgever.” En dat is zonde, volgens Joep Dijkstra. "Zo kan een sollicitant het werk hier inhoudelijk leuker vinden, maar kiezen voor een andere werkgever omdat daar bijvoorbeeld de werktijden aantrekkelijker lijken te zijn. Door dan juist het gesprek aan te gaan met de potentiële nieuwe werkgever, kan er samen gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast maakt ghosting het voor de sollicitant lastig om in de toekomst nogmaals bij het bedrijf te solliciteren.”

Bij sommige bedrijven komt ghosting ook omgekeerd voor en krijgen sollicitanten niets meer te horen na een sollicitatie of er volgt wel een bericht, maar hierin is de reden van afwijzen vaag. “Sollicitanten hebben behoefte aan zoveel mogelijk duidelijkheid waarom ze zijn afgewezen,” geeft Joep aan. "Een slechte sollicitatie ervaring kan leiden tot het delen van deze informatie en de bijbehorende imago-schade. Daarom is het goed voor de reputatie van het merk om hier aandacht aan te besteden en sollicitanten altijd een duidelijke terugkoppeling te geven op de sollicitatie."

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.