Maasvlakte: Hybride containervervoer (met of zonder chauffeur) op interne baan

05 juni 2020 door de redactie
Maasvlakte: Hybride containervervoer (met of zonder chauffeur) op interne baan

Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route

Hybride vorm combineert autonoom vervoer op de CER-baan met bemand vervoer in gemengde verkeersituaties.

Havenbedrijf Rotterdam publiceert vandaag een uitvraag bij marktpartijen voor de levering van een vervoersdienst waarmee containers kunnen worden uitgewisseld tussen containerbedrijven op de Maasvlakte via een speciaal daarvoor aangelegde interne baan, beter bekend als de Container Exchange Route (CER).

De Europese aanbesteding betreft zowel het leveren van hybride transportvervoertuigen als het vervoer van containers (Transport As A Service).

Hybride wil zeggen dat het voertuig volledig autonoom kan rijden of bestuurd kan worden door een menselijke chauffeur.

Havenbedrijf Rotterdam heeft deze opzet gekozen omdat hybride autonoom vervoer bijdraagt aan een zo efficiënt mogelijk onderling containertransport en tegelijkertijd terminals keuzevrijheid biedt over de timing van de wijze van vervoer op hun eigen terminal.

Meer informatie: Port of Rotterdam

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.