Vergeten Bombardement - en Vergeten Monument?

31 maart 2020 door Wim de Boek
Vergeten Bombardement - en Vergeten Monument?
Monument Het Vergeten Bombardement, foto Otto Snoek

Het monument Het vergeten bombardement herdenkt het bombardement in 1943, dat door de geallieerden bij vergissing werd uitgevoerd op het havenbekken ten oosten van de Schiedamse scheepswerf Wilton-Feijenoord. De bommen vielen op de zuidoever van de grens van de Nieuwe Waterweg en de Maas; de Wilhelminahaven, de Keilehaven en de Lekhaven werden gebombardeerd. De bommen vielen op de huizen langs de Schiedamseweg, de Rozener Manzstraat en de Mathenesserweg, tot bij het Marconiplein. Vijftig jaar na dato werd besloten een monument op te richten om het bombardement te gedenken. De werkgroep ‘Het Vergeten Bombardement’ wilde een blijvende herinnering in de vorm van een monument maken. Drie kunstenaars deden een voorstel voor dit monument: Mathieu Ficheroux, Paul Cox en René Verouden. Hun ontwerpen werden gepresenteerd aan de bewoners van Bospolder-Tussendijken. Uiteindelijk werd gekozen voor het ontwerp van Ficheroux. Zijn monument bestaat uit de cijfers die tezamen de datum van het bombardement vormen, 31 maart 1943. Het is uitgevoerd in cortenstaal en ligt verspreid in het gras, als door een bom getroffen. Ficheroux probeerde de opdracht te benaderen op een beschouwende, introverte manier. Zijn monument is ingetogen en vrij van pathetiek. Op 31 maart 1993 onthulde toenmalig premier Ruud Lubbers Het vergeten bombardement.

Mathieu Ficheroux, foto Wim de Boek

Mathieu Ficheroux (links) ontvangt de Hendrik Chabotprijs (1969); tegelijkerijd ontvangt Leyn Leijnse (rechts) de Anna Blamanprijs

Mathieu Ficheroux (Rotterdam, 1926 – 2003) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. In 1969 werd hij onderscheiden met de Rotterdamse Hendrik Chabotprijs. Erotiek en vervreemding vormden in de jaren zestig een thematische ondertoon in Ficheroux’ roze en bruine schilderijen, zijn kunststof objecten en zijn licht reliëfs (sleeping pieces). In de jaren zeventig verbeeldde hij de vergankelijkheid in lijsten en beschadigde schilderijen. Sinds de jaren tachtig concentreerde Ficheroux zich weer voornamelijk op het schilderen en tekenen.

Portret van Multatuli, werk van Mathieu Ficheroux, foto Marcel Douwe Dekker

(Bron van dit artikel: Wikipedia)

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.