Het Beijing effect

05 september 2019 door Ronald Glasbergen
Het Beijing effect

China oefent via haar machtige economie druk uit op bedrijven maar ook op cultuurproducenten om in Chinees gareel te lopen. Voor Hollywood producenten die hun films aan de steeds grotere en lucratieve Chinese markt van bioscopen willen slijten is het intussen welhaast routine om filmscenario's vooraf te ontdoen van alles wat de overgevoelige Chinese censors zou kwetsen.

De Chinese Global Times eiste onlangs dat bedrijven werknemers ontslaan die in Hong Kong protesteerden. Vier grote accountantsbedrijven -the Big Four- gaven in Hong Kong pas een verklaring uit dat ze niets zouden doen wat de soevereiniteit van China zou kunnen bedreigen. De invloedrijke gematigd kritische Australische blogger Yang Hengjun werd in augustus bij een tussenlanding in China vastgezet door de autoriteiten, op beschuldiging van spionage.

De Chinese partijideologie stelt dat 'volksdemocratie' een eerlijker politiek systeem is dan de liberale democratieën in het westen waar geld de dienst uitmaakt. Intussen is in China de macht wel heel erg geconcentreerd aan de top. Wie daar aan zo'n top wil blijven, moet zorgen dat hij zijn gelijk bewijst en steeds machtiger wordt. Dat lijkt wel te lukken. De vraag is nu waar die Chinese machtsdrift ophoudt.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.