Citymedia, een nieuw medium in de metro

07 november 2008 door de Redactie
Citymedia, een nieuw medium in de metro
Er komt in Rotterdam een nieuw medium bij: Citymedia. Op maar liefst 16 schermen in metrostation Beurs worden allerlei filmpjes en nieuwsbulletins vertoond. Iedereen mag materiaal aanleveren, zolang het maar kwaliteit heeft.

Rotterdam is een vooruitstrevende, moderne en internationale stad. Dat is de boodschap van het door de gemeente opgezette CityMedia, een nieuw interactief medium dat maandag begint met uitzendingen op schermen in metrostation Beurs. De gemeente hoopt op goede pr voor de stad en een betere integratie. ,,Maar,’’ zegt hoofdredacteur Oscar Steens, ,,de kwaliteit van de programmering staat voorop.”

Hij zit geconcentreerd met oordopjes in naar een YouTube-filmpje te kijken om inspiratie op te doen voor een nieuw idee. Stagiair Sebastiaan Hendriks (25) is één van de redacteuren van CityMedia. Met nog een paar dagen te gaan voor de officiële start wordt er volop getest op de redactie in het Lloydkwartier. ,,Er zijn hier en daar nog wat technische probleempjes, maar die zijn we nu aan het oplossen.” Of het allemaal goed gaat komen voor maandag? ,,Daar is geen twijfel over mogelijk,’’ aldus Hendriks.
Vanaf maandag 10 november a.s. gaat het nieuwe Rotterdamse medium CityMedia uitzenden op in totaal 16 schermen die in metrostation Beurs hangen. Van zes uur ’s ochtends tot één uur ’s nachts zullen er non-stop items te zien zijn. In 2009 moeten er op nog 10 metrostations in Rotterdam schermen staan en CityMedia is volgens hoofdredacteur Oscar Steens daarnaast met 17 organisaties in gesprek over het plaatsen van schermen op publieke locaties zoals de Centrale Bibliotheek, Hogeschool INHOLLAND en diergaarde Blijdorp.

Eigen materiaal

Op de schermen is over vier dagen een heel divers aanbod aan zogeheten ‘content’ te zien. Zo brengt CityMedia nieuws en het weerbericht, maar ook filmpjes over minder actuele zaken als kunst, architectuur en ondernemen. De programmering wordt volledig afgestemd op tijd en plaats. Zo is er op woensdagmiddag aandacht voor kinderitems, omdat kinderen dan vroeg vrij zijn van school. En als er in de toekomst een scherm in de bibliotheek staat, zullen daar vooral items over lezen getoond worden. Met een mooi woord heet dat narrowcasting; programmering op maat. Ook zorgt CityMedia ervoor dat een forens die elke dag op dezelfde tijden reist nooit hetzelfde te zien krijgt.
Hoofdredacteur Steens, voormalig hoofdredacteur van NS-blad Rails, zegt het erg belangrijk te vinden dat de inwoners van Rotterdam actief betrokken zijn bij CityMedia. ,,Het is tenslotte een medium voor alle Rotterdammers.” Hij roept mensen op om vooral eigen materiaal, zoals bijzondere foto’s en video’s, op te sturen naar CityMedia. Redacteuren van het medium zijn momenteel zelf ook actief mensen en instellingen aan het polsen om mee te werken. Het is echter niet zo dat alles wat wordt ingestuurd of aangedragen klakkeloos geplaatst wordt. ,,Er zit hier een redactie met professionals die alles beoordeelt. Kwaliteit staat bij ons op één.”
Het hele concept van CityMedia is een initiatief van de gemeente Rotterdam. De 3,5 miljoen aan investeringskosten zijn door de gemeente betaald en het medium moet onder andere een podium zijn voor de gemeente zelf. Denkt Steens dat hij op die manier onafhankelijke journalistiek kan bedrijven? ,,Ja, dat denk ik zeker. Eén van de doelstellingen van CityMedia is om te laten zien wat voor een inspirerende en innovatieve stad Rotterdam is. Daarnaast kunnen we ook kritisch zijn in onze berichtgeving. We werken met een redactiestatuut en vormen een stichting met een eigen bestuur. De onafhankelijkheid is dus gegarandeerd.”

Geen spreekbuis

Eén van de bedenkers van CityMedia is Gijs Broos van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam. Namens de gemeente laat hij weten dat CityMedia inderdaad onafhankelijk kan opereren, maar hij houdt een slag om de arm. ,,Het doel van het medium is om op een positieve manier informatie te brengen. Het creëren van conflicten hoort daar niet bij. Het redactiestatuut wordt overigens één keer per jaar geëvalueerd en kan worden aangepast. Maar het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat CityMedia een spreekbuis van de gemeente wordt.”
De gemeente Rotterdam heeft een aantal doelstellingen met de lancering van CityMedia. Zo moet het hele project benadrukken hoe innovatief en creatief de stad Rotterdam is. Broos: ,,Nog nergens ter wereld bestaat iets soortgelijks als CityMedia. Ook de technieken die we gebruiken zoals narrowcasting en de aanleg van een heel glasvezelnetwerk zijn voorbeelden van die vernieuwing.” Daarnaast hoopt de gemeente tevens dat CityMedia de integratie bevordert. ,,Het medium gaat veel verschillende nationaliteiten, levensstijlen en scènes in beeld brengen. Het is onze overtuiging dat meer bekendheid tot meer begrip zal leiden.”
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.