Popsector in paniek ondanks extra geld

Voor de 'kernpodia' Waterfront, WATT, Rotown, Baroeg en Worm wordt door de gemeente bijna twee miljoen euro (1.950.000 euro) gereserveerd op basis van de Cultuurnota 2009-2012. Voor de periode 2004-2008 kregen deze vijf (met de stichting Live at Nighttown als voorloper van WATT) samen bijna 1,2 miljoen. De subsidiebedragen worden vandaag definitief vastgesteld bij de behandeling van de begroting in de gemeenteraad van Rotterdam.
Maar volgens de betrokkenen vallen de bedragen in het niet bij de 11 miljoen euro subsidie die vorige week door de politiek werd toegekend aan een nieuw ‘urban-podium’ dat komend voorjaar, als Rotterdam Europa’s officiële jongerenhoofdstad is, van start moet gaan in de Maassilo op Rotterdam-zuid.
,,Dat besluit is echt buiten alle proporties,’’ reageert Ted Langenbach, langdurig party-organisator in Rotterdam en ook de baas van de BV die nu Watt verhuurt aan de concertprogrammeurs van What’s Live. ,,Elf miljoen naar urban, terwijl die term allang passé is. De term dance, die is veel meer marktconform. En Watt biedt juist al heel veel op dat terrein.’’
Van de 11 miljoen euro gaat 2,9 miljoen naar Koos Hanenberg, de huidige exploitant van de Maassilo. Hij wordt voor dat bedrag uitgekocht. Ook mag hij nog vijf jaar lang feesten in de Maassilo blijven organiseren zonder daarvoor huur te betalen. Saillant detail: hij en Langenbach werkten ooit samen aan succesvolle party’s in de Maassilo, maar gingen met ruzie uit elkaar.
Te weinig
Ook volgens Dick Pakkert, directeur van de stichting What's Live, is er weinig reden tot tevredenheid. ,,Er ligt een hoop geld op tafel, er zijn veel goeie ideeën, maar het zijn de verkeerde mensen die de verkeerde dingen kunnen gaan doen.'' Het onlangs geopende WATT aan de West-Kruiskade, de opvolger van Nighttown, moet het volgens het Cultuurplan doen met 509.000 euro. ,,Dat lijkt veel, maar het is wel anderhalve ton te weinig. Ik had 660.000 euro gevraagd en ik begroot realistisch. Dat betekent dus dat er in de programmering moet worden geschrapt.''Kwalijker nog dan dat hijzelf de broekriem moet aanhalen, vindt Pakkert dat Rotterdam nog steeds niet een volwaardig, financieel goed draaiend podium heeft. ,,Ik heb er problemen mee hoe de gemeente met het jongeren-cultuurbeleid omgaat. Waterfront loopt nu al vijf jaar te saneren, de stichting achter WATT is afhankelijk van een BV die de exploitatie doet. Dat betekent ten eerste dat ik op zaterdagavond niet kan programmeren, want dan is de zaal gereserveerd voor Ted Langenbach en zijn mensen. En ten tweede: als ik eens een goed lopende avond heb en er worden veel biertjes weggezet, dan gaan die inkomsten ook weer naar de BV. Daar worden wij als stichting niks beter van. Maar verkopen we voor een concert eens wat minder kaarten, dan voelen wij die 25 euro per kaart wel rechtstreeks in onze portemonnee . Je moet een programmeur de ruimte kunnen geven. Kunnen zeggen: dit is je budget, daar moet je zoveel concerten van organiseren. Maar het moet allemaal krap, krap, krap. Geen enkele zaal in heel Nederland werkt zo, wij zijn de enige met deze constructie.''
Langenbach neemt de kritiek op ‘zijn‘ BV die Pakkert kennelijk als een molensteen om de nek hangt voor kennisgeving aan. ,,Het komt allemaal door de onrust in de hele sector. Watt heeft nog geen tijd gehad om zich te rehabiliteren na de stille jaren zonder grote concertzaal in Rotterdam. En dan komt ineens die dolksteek vanuit de gemeente. Over alle know-how in de sector is heen gewalst. Dat is veel urgenter dan praten over een BV of een stichting. Elders in het land gaat het ook moeilijk. Kijk maar naar Het Paard van Troje in Den Haag. Aan de andere kant: Rotown in Rotterdam, dat ook met de constructie van een stichting onder een BV werkt, draait wel goed.’’
Rook
Vorige week maakten uitbaters Arjen en Willem Tieleman bekend dat ‘de financiers’ van WATT zich hebben teruggetrokken. Nog voordat de rook over dit nieuws was opgetrokken, lanceerden de directies van WATT en Waterfront het plan om te fuseren. Volgens de directeuren kan alleen door samen te werken een 'goed functionerend grootstedelijk poppodium' worden gerealiseerd.Waterfront heeft, ondanks al anderhalf jaar steeds meer bezoekers en goede kritieken, al jarenlang een structureel financieel tekort. ,,Saneren en noodverbanden zijn het hoofdthema, in plaats van bouwen en ontwikkelen.''
In WATT zijn sinds de opening negen weken geleden dertien uitverkochte concerten geweest. ,,Maar opnieuw blijkt de BV-Stichting constructie moeilijk werkbaar,'' aldus Pakkert.
Cultuurwethouder Rik Grashoff heeft al laten weten het fusieplan ‘serieus te nemen’, al lijkt het oorspronkelijke voordeel van Dick Pakkert en zijn Waterfront-collega Jasper Damsteegt niet meer aan de orde. ,,Als wij samengaan op één locatie, waarschijnlijk de West-Kruiskade, komt Waterfront vrij voor de door de gemeente zo gewenste urban-activiteiten,’’ lieten ze begin vorige week nog weten. Maar alle urbangelden gaan naar de Maassilo, zo stelde de politiek vorige week donderdag onomkeerbaar vast. En al heeft de wethouder laten weten dat er in de Maassilo geen live-muziek wordt geprogrammeerd, dat neemt de schrik niet weg bij ‘de sector’. ,,Wat is zo’n belofte waard?,’’ klinkt het retorisch bij Arjen Tieleman van WATT.
,,Er is hier wel vaker iets beloofd wat weer is teruggedraaid. In elke geval hebben mijn financiers er geen vertrouwen meer in. Daar moeten wij ons nu op gaan bezinnen.’’ De namen van die geldschieters houdt Tieleman tot nog toe voor zich, ook richting gemeente. Laadt hij daarmee niet de verdenking op zich de situatie voor WATT extra donker af te schilderen, om er in de onderhandelingen beter uit te komen? ,,De financiers hebben altijd gekozen voor anonimiteit, daar houd ik me aan.’’ En dan nog: wélke onderhandelingen? ,,Die 11 miljoen is nu toch al vergeven.’’
Baroeg
Als WATT en Waterfront in de tussentijd besluiten samen verder te gaan, hoeft dat wat de gemeente betreft geen gevolgen te hebben voor de financiële meerjarenplanning. Sowieso staan de recente ontwikkelingen los van het Cultuurplan, zo laat wethouder Grashoff weten.Van de vijf kernpodia die de komende drie jaar geld krijgen uit het Cultuurplan van de gemeente, is Baroeg nieuw op het lijstje. Het gothic- en deathmetal-podium 'op Zuid' kreeg de afgelopen acht jaar geen geld uit het Cultuurfonds. De komende vier jaar kunnen ze 257.500 euro aan hun programmering en promotie besteden. ,,Gelukkig maar, want we liepen qua budget nogal achter bij de rest,'' meent woordvoerder Leon van Rijnsbergen. Daarmee komt er voor het eerst in jaren ruimte voor meer personeel dan vijf betaalde krachten die nu, samen met een legertje vrijwilligers, de zaal drie avonden per week open kunnen houden. Aan de kwaliteit van de op een beperkte, maar fanatieke doelgroep gerichte programmering hoeft weinig te veranderen. Die geeft Baroeg nu al een internationale uitstraling. ,,Extra personeel, dat wordt inderdaad onze belangrijkste investering.''