Liegen loont

06 maart 2009 door de redactie
Liegen loont

De Deense hoogleraar prof.dr. Bent Flyvbjerg, sinds enige tijd verbonden aan de TU in Delft, heeft jarenlang wereldwijd onderzoek gedaan naar de vraag hoe het nu komt dat de kosten van grote publieke werken vrijwel altijd veel hoger uitvallen dan de eerste ramingen. Zijn antwoord is eenvoudig. Liegen loont. 

In het Financiële Dagblad van enige weken geleden waaraan ik deze wijsheid ook ontleen, wordt uitgelegd waarom. De kosten van grote infrastructurele projecten worden bewust te laag geschat om deze peperdure ondernemingen aan de man te kunnen brengen. De grootste overschrijdingen doen zich voor bij railprojecten: gemiddeld 45 % duurder dan begroot. In die zin is de Amsterdamse Noord-Zuidlijn niet alleen een kwestie van liegen loont maar een voorbeeld van de leugen regeert. Bij het begin van de werkzaamheden in Amsterdam werden de kosten geschat op € 1,46 miljard. De jongste raming komt uit op € 2,4 miljard. Een stijging van 70 %. Bovendien is de datum van oplevering opgerekt van 2011 naar 2017.

De Deense hoogleraar heeft ook vastgesteld dat het uiteindelijke prijskaartje best overeenkomt met de werkelijke kosten. Alleen durft niemand dat in een vroeg stadium te zeggen. En gaat het project een keten van leugens in.

Er gaan nu stemmen op het hele project maar te staken. Maar dat is ook weer typerend voor het gebrek aan durf en doorzettingsvermogen in dit tijdsgewricht. Bij de aanleg van de Afsluitdijk tussen 1928 en 1933 bleken de werkelijke kosten ook hoger dan geraamd, al ging het om zeer behapbare bedragen. Maar er was geen mens die op het idee kwam halverwege maar te stoppen.


Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.