Stop de etnische registratie
De deelgemeente Charlois houdt een uitgebreid archief bij van jongeren die het risico lopen dat ze worden verwaarloosd, of dat ze spijbelen of crimineel gedrag vertonen. In Charlois vinden ze het ook belangrijk iemand zijn etnische afkomst te vermelden. Daarover is nu veel te doen. Mag dat wel en is het relevant? GroenLinks in Rotterdam heeft hierover in de gemeenteraad vragen gesteld.
De coördinator van deze databank in Charlois Emile Goyvaerts erkent dat bijvoorbeeld een in Nederland geboren jongen met Marokkaanse ouders als Marokkaan wordt geregistreerd. Maar wat wordt er vermeld als bijvoorbeeld de vader Marokkaans is en de moeder Nederlands? Of de moeder Surinaams en de vader Nederlands? Goyvaerts aarzelt met zijn antwoord en zegt: ,, Dan noteren we de afkomst van beide ouders’’.
Ondoenlijk
Het aantal gemengde relaties is sterk groeiende. Uiteindelijk is etnische registratie ondoenlijk. Want wat noteert Goyvaerts als een jongen een pa heeft die op zijn beurt een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder heeft, terwijl zijn mama een Turkse moeder en een Ghanese vader heeft?
Etnische registratie gaat ervan uit dat iemand zijn etnische afkomst van invloed is op zijn probleemgedrag. Dat is natuurlijk flauwe kul. Het gaat om de sociale omstandigheden waarin iemand opgroeit.
Ik hoor nu al de commentaren van kritische lezers die dit typisch links slap gelul vinden. ,,Iedereen weet toch dat Marokkaanse jongens veel vaker de fout in gaan”, hoor ik u zeggen.
Marokko
Klopt, maar breng eens een bezoek aan Marokko. Ervaar hoe beleefd, behulpzaam en gedisciplineerd de jongeren daar zijn vergeleken met de Nederlandse jeugd. Kennelijk zit het wangedrag dat die jongens in Nederland vertonen niet etnisch ingebakken. Ze groeien op in een kansloze omgeving met ouders die hun gezag kwijt zijn. Sociale omstandigheden dus, terwijl de huidige registratie op z’n minst suggereert dat hun wangedrag alles te maken heeft met hun etniciteit. Tot slot is er natuurlijk nog een groot bezwaar tegen etnische registratie. Dat bezwaar is duidelijk te maken met een vraag: Hoe wisten de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog wie er jood was en wie niet? Juist ja, dat stond geregistreerd.