Algemeen Dagblad: gedonder met Bonjer
Dat hoofdredacteur Jan Bonjer opstapt als hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad is geen verrassing. Althans voor insiders in de krantenwereld. Voor Bonjer zelf komt zijn eigen opstappen kennelijk wel onverwacht. Drie weken geleden zei hij in het vakblad De Journalist: ,,Het zou raar zijn als ik nu zou opstappen en mijn verantwoordelijkheid niet zou nemen in een zware herstructurering’’.
Nu zegt Bonjer dat zijn belangrijkste doel is bereikt: Het AD is gered nu het door de Belgische Persgroep is overgenomen. Een vreemde opmerking. De Belgen konden het AD overnemen omdat onder leiding van Bonjer zwaar verlies werd geleden en zo’n 150.000 abonnees waren weggelopen. Er verdwijnen bijna 250 banen, 124 journalisten moeten eruit. Geen cijfers om trots op te zijn. Het is ongepast dan te zeggen dat je belangrijkste doel is bereikt.
Toen vier jaar geleden het AD samenging met 7 regionale kranten, waaronder Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant en Utrechts Nieuwsblad, rekende Bonjer zich rijk. Eindelijk zou de hegemonie van de Telegraaf worden doorbroken. Zijn krant zou groter worden dan die van wakker Nederland. Daarvan is niets terechtgekomen. De oplage is nu 400.000. (De Telegraaf 695.000)
Foute formule
Veel vraagtekens kunnen worden geplaatst bij de journalistieke formule die Bonjer voor het nieuwe AD koos. Hij vervormde de krant tot een ‘papieren website’, met allemaal korte stukjes met weinig diepgang. De lezer zou geen tijd meer hebben voor een goede analyse of achtergrond. Vooral de jeugd zou geen trek meer hebben in te moeilijke stukken.
Maar de jeugd is slimmer dan de hoofdredacteur had ingeschat. Het nieuws dat het AD dagelijks bracht was op internet op tal van sites gratis te lezen en ook op de eigen website was de krant bijna integraal te downloaden. Met name het veelgeroemde sportkatern werd op de site goed en gratis gelezen.
De nieuwe eigenaar van het AD, de Belg Van Thillo, was stomverbaasd dat de krant zo veel nieuws gratis op internet weggaf. Van Thillo ziet internet juist als een concurrent van de dagbladen en niet als een verlengstuk.
Inmiddels is aangetoond dat ook jongeren behoefte hebben aan kwaliteit. Het nieuwe ochtendblad NRC Next telt zo’n 80.000 abonnees, onder wie veel jeugdige lezers.
Ook is er een toekomst voor digitale kranten, zo blijkt. De NRC was het eerste dagblad dat de volledige krant op internet zette, maar niet gratis. Lezers kunnen zich abonneren voor nog geen tien euro per maand. Inmiddels zijn er meer dan 8000 abonnees, die ook de langere reportages achter het beeldscherm tot zich nemen.
Ook op onze eigen site merken wij dat steeds meer mensen het geen probleem vinden de grotere artikelen op de computer te lezen. De stelling van Bonjer dat verhalen niet langer dan een regel of veertig moeten zijn en dat vooral op internet niet te diepgaand moet worden gepubliceerd is achterhaald. Steeds meer mensen zijn gewend geraakt aan beeldschermen en vinden het de normaalste zaak van de wereld langer achter de computer te zitten.