Nederlandse kranten zijn veel te duur

11 september 2009 door de Redactie
Nederlandse kranten zijn veel te duur
De Nederlandse kranten zijn veel te duur. Zowel de advertentietarieven als de abonnementskosten zijn veel te hoog. Nu zullen grote adverteerders op dit moment forse kortingen bedingen en krijgen, maar bijna € 80,- betalen om een kwartaal de krant in de bus te krijgen is een behoorlijk bedrag.

Er is evenwel nog een oorzaak. Dat zijn de torenhoge redactiekosten.


Op dit ogenblik wordt weer onderhandeld over de nieuwe CAO voor dagbladjournalisten. Gezien de situatie van de bedrijfstak kan slechts gerekend worden op een minimale bijstelling, of zelfs de nullijn. Maar het is een goed moment enkele andere zaken aan de orde te stellen. Zo’n zaak is de geheimzinnigheid over de soms zeer hoge salarissen van hoofdredacteuren en soms adjunct-hoofdredacteuren. Ten eerste: waarom kunnen die salarissen niet gewoon openbaar worden gemaakt ? Dat is een tijd heel normaal geweest. In de jaren zeventig en tachtig verdiende een hoofdredacteur niet meer dan 25 procent boven de hoogste salarisschaal in de journalistiek. Dat kwam neer op ongeveer vijf keer het salaris dat onderaan in het salarisgebouw werd uitbetaald.. Projecteren we dit op de laagste schaal in de huidige CAO (full time en inclusief vakantiegeld nu zo’n € 26.000) dan komen we uit op een salaris van € 130.000,- voor een hoofdredacteur. We hebben de belastingaangifte 2003 van Laan – het laatste jaar dat hij als hoofdredacteur bij het Dagblad van het Noorden in dienst was - er even bijgehaald. Die kwam uit, inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering, op € 125.000,- aan inkomsten uit loondienst. Hans Roodenburg zat bij zijn uittreding in 2005 bij het (AD) Rotterdams Dagblad in de op een na hoogste salarisschaal voor dagbladjournalisten en verdiende in dat jaar € 58.000,-

Natuurlijk weten we niet precies wat er nu wordt verdiend. Maar we horen toch wel redelijk betrouwbare berichten dat, in veel gevallen ook bij regionale bladen ,die salarissen soms gestegen zijn tot tussen de € 150.000,- en € 170.000,- Er zijn dagbladondernemingen waar hoofdredacteuren met het overige management een extra loonsverhoging van 2,5 % hebben gekregen. Hoofdredacteuren van grote landelijke bladen zoals de Volkskrant, NRC Handelsblad en het AD zouden al behoorlijk boven de twee ton zitten.

Een andere manier om de salarissen aan de top extra te verhogen is de dubbelfunctie directeur/hoofdredacteur te introduceren. Dan komt er toch al snel een ton bij.

Maar wanneer we de salarissen van de hoofdredacteuren matigen hoe zit het dan met de rest van de redacties bij de dagbladen ? Geconstateerd kan worden dat de salarissen vooral in het topsegment bij de dagbladen wel erg hoog zijn. Dat is een van de redenen waarom de nieuwe eigenaar van het AD Van Thillo gaat overschakelen op steeds meer (karig betaalde) freelancers. In dat topsegment liggen in de dagbladsector de salarissen rond € 82.000,- inclusief vakantiegeld. Die bedragen zijn, inclusief vakantiegeld bij de publiekstijdschriften € 72.000,- bruto per jaar, bij de vaktijdschriften € 69.000,- , bij de huis-aan-huisbladen circa € 52.000,- en bij de betaalde nieuwsbladen zelfs nog iets minder.

In de CAO- onderhandelingen zullen de werkgevers dezelfde geluiden laten horen. Tot hen zeggen we: ook in de top, op het niveau van de Raden van Bestuur, zal drastisch gematigd moeten worden. De schoenmakers moeten terug naar hun leest.
Het gaat nu om het overleven van een schitterende bedrijfstak.

Geert-Jan Laan is in 2004 als hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden uitgetreden. Hans Roodenburg heeft eind 2005 gebruik gemaakt van de vrijwillige uittredingsregeling voor ouderen bij de fusie van het Rotterdams Dagblad met het AD. Beiden verdienen met hun nevenactiviteiten samen met hun pensioen of vut thans aanzienlijk minder.
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.