Hoe kon Rotterdam Port Experience zo duur zijn?

17 november 2010 door de Redactie
Hoe kon Rotterdam Port Experience zo duur zijn?

(Door Jan Booister)

Met het fiasco van het Rotterdam Port Experience is tien miljoen euro weggegooid en geen raadslid dat tot op de bodem uitgezocht wil zien hoe een en ander heeft kunnen gebeuren.

Zouden ze de attractie (nou ja) ooit hebben bezocht?Ik wel.


Iedereen, maar vooral de jeugd, kon daar zien, leren, beleven, kortom ondergaan wat de Rotterdamse haven allemaal voorstelt, wat er gebeurt, wat er boeiend aan is. Allemaal educatief verantwoord.

Onder de Erasmusbrug, naast de Spido-kassa’s was de ingang. Vriendelijke mensen die je er verwelkomden. Graag bereid alles uit te leggen en toe te lichten. Een verademing.

Maar dan?


Piepklein scherm

Er stonden enkele paddenstoel-achtige bouwseltjes in de hal, waar de bezoeker op knoppen kon drukken om op piepklein schermpjes vragen beantwoord te krijgen over de haven. Niet veel bijzonders, althans, niet waarvan je denkt, wow, dat is die tien miljoen euro wel waard.

Heel leuk was, zo werd ons verzekerd, de lift naar die hoge plek helemaal boven Rotterdam. We zijn er ingestapt en op een wel heel amateuristische manier werd de illusie gewekt dat die lift inderdaad hoog ging. Maar het ‘uitzicht’ over Rotterdam was van kinderlijk knip- en plakwerk. Dotjes watten die wolken voorstelden, Uitgeknipte geveltjes van papier. Kleuterschool-niveau.


Grappig

Daarna kon men in een cabine stappen waarin je heen en weer werd geschud en via de schermen om je heen was te zien dat je onder water was gedoken en even later aan de kabels van een hijskraan hing. Aardig. Grappig, meer niet. In allerlei pretparken heeft de jeugd dit soort sensaties allang beleefd.

Er stonden nog wat blokken bouwsels die je ook op kleuterscholen ziet, met bordjes informatie over de havens. En er waren wat schermen met een stuurbediening ervoor zodat je schepen op dat scherm door de haven kon navigeren. Het eerste het beste computerspel is professioneler.


Amateuristisch

Er bleef maar door mijn hoofd spoken dat ik niet kon begrijpen hoe dit tien miljoen euro kon kosten. En dat er volwassen mensen waren die dachten dat dit een attractie van de eerste orde was. Zo amateuristisch, zo onbekend met wat kinderen vandaag de dag leuk vinden.

De ‘attractie’ had jaarlijks 200.000 bezoekers moeten trekken. Dat dit niet is gebeurd, komt door de verkeerde plek, menen museum-deskundigen. Onzin. De plek was prachtig. De aanpak was amateuristisch.


En het geld was weggegooid. Tien miljoen! Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat de inrichting zoveel waard was.

De Rotterdamse raadsleden zouden dat eens moeten uitzoeken.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.