Als hijgerige honden achter peilingen aan

04 september 2012 door Geert-Jan Laan
Als hijgerige honden achter peilingen aan

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een interessant overzicht van de voorspellingen van de peilbureaus voor de verkiezingen en de werkelijke uitkomsten.Bij de grotere partijen zaten ze er gemiddeld zo’n tien zetels naast in de afgelopen drie verkiezingen voor de Tweede Kamer.


Onbegrijpelijk
Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat vrijwel alle media als hijgerige jachthonden achter die uitkomsten aanrennen. Dan is Roemer weer premier, dan is Rutte onverslaanbaar en dan nu de opmars van Samsom en de PvdA.
Het zegt dus helemaal niets. Nu nog steeds de helft van de kiezers waarschijnlijk pas in het stemhokje de keuze maakt zijn die peilingen geen cent waard.

Natuurlijk kun je niet verbieden dat die peilingen worden gepubliceerd. Bij de recente presidentsverkiezingen in Frankrijk was tot enkele weken voor de datum het openbaar maken van peilingen verboden, maar via sociale media denderden ze toch het land door.

Alleen melden
Maar je kunt als hoofdredacteur of programmamaker toch besluiten daar gewoon melding van te maken en je niet verlagen tot het oeverloze gezwam over de consequenties van een peiling die de volgende week al weer bij het grove vuil kan worden gezet.

Wanneer op 12 september de verkiezingsuitslag komt zou ik graag op de televisie niet alleen als vergelijkingsmateriaal de uitslag van de vorige verkiezingen zien, maar ook de laatste peilingen.
En wanneer de televisie dat niet doet, hoop ik dat er een krant is die daar een extra kolommetje voor over heeft.

Ooit, toen Het Vrije Volk en Achter het Nieuws van de VARA wekelijks de peilingen van Maurice de Hond publiceerden, schreef de toen al zeer bejaarde PvdA-politicus Jaap Burger met grote hanenpoten mij een brief.

Hij schreef: ,,LAAN, DIE HOND MOET IN ZIJN HOK!

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.