Shelltanker jaagt hulpkruiser naar kelder

13 oktober 2012 door Geert-Jan Laan

Het is op 11 november precies zeventig jaar geleden dat de Shell tanker ‘Ondina’ uitgerust met enkele machinegeweren en een kanon er in slaagde de Japanse hulpkruiser ‘Hokoko Maru’ naar de kelder te jagen.
De ‘Ondina’ werd op 11 november 1942 in de Indische Oceaan aangevallen door twee Japanse hulpkruisers.


De Nederlanders werden begeleid door een kleine korvet van de Brits Indische marine de ‘Begal’. De Britten vielen gelijk aan om de Nederlandse tanker de kans te geven te ontsnappen. Maar kapitein W. Horsman wilde daar niets van weten. Hij had een zwaarder kaliber kanon dan de Britten en hij liet het vuur openen op de Japanners.

Raak
De ‘Ondina’ kreeg het ook zwaar te verduren. De mast werd gehalveerd en op een zeker ogenblik was de voorraad munitie nog maar 12 granaten. Toen was het raak. De ‘Hokoko Maru’ kreeg een voltreffer in een van zijn torpedoruimtes. In een vuurzee ging het schip ten onder en de Japanners moesten, vaak zelf brandend, proberen het vege lijf te redden.
De tweede Japanse hulpkruiser de ‘Aikoku Maru‘ richtte nu zijn vuur op de ‘Ondina’. De tanker was gelukkig leeg. Dus geen olie of benzine in de laadruimtes. De Japanse inslagen richtten daarom minder schade aan. Toch gingen de Nederlanders in de sloepen en dachten met een witte vlag zich over te geven.
De Japanners – zeker dat de ‘Ondina’ nu ook zinkende was - begonnen de bemanningsleden in de boten te beschieten. Daarbij kwamen vijf bemanningsleden om: kapitein Horsman, de eerste machinist en drie Chinese stokers. Een van de Britse kanonniers raakte zwaar gewond.


Zinkend
Overtuigd dat de Nederlandse tanker ook zinkende was verlieten zij het strijdtoneel. Dat dachten overigens ook de Britten en ook zij wendden de steven.
Onder leiding van de eerste stuurman Rehwinkel ging echter een klein groepje bemanningsleden weer aan boord. Het bleek dat de motoren nog functioneerden. De lekkages vielen mee. Op 200 mijl van de Australische stad Fremantle werd de zwaar gehavende tanker opgemerkt door een Australies vliegtuig en zij stuurde in allerijl een hospitaalschip waardoor de Britse kanonnier het er ook levend afbracht.
De ‘Ordina’ werd opgeknapt en voer gedurende de hele oorlog in dienst van de geallieerden. Het was ook de eerste Shell Tanker die na de bevrijding Rotterdam binnenvoer. De bemanning kreeg hoge onderscheidingen waaronder twee Militaire Willems Orden.

Tentoonstelling
Vanaf 10 november is er een tentoonstelling over deze bijzondere gebeurtenis op de werf van de ‘Delft’, nu geheten Historische werf Rotterdams Welvaren, Schiehaven 15 in Rotterdam. De tentoonstelling zal worden geopend door de heer Fred Busker, oud-directeur van Shell Tankers en Smit Internationale.

Zie ook: www.worldshipsocietyrotterdam.nl

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.