Nieuwe blunderput van € 4,5 miljoen

19 november 2012 door de Redactie
Nieuwe blunderput van € 4,5 miljoen

Ondanks alle bezuinigingen heeft de Rotterdamse gemeenteraad onlangs ingestemd met het toezeggen van een subsidie van € 4,5 miljoen aan Woonstad Rotterdam voor het bouwen van een parkeergarage.

Sloop
Woonstad Rotterdam wil een blok van 89 woningen in Adrianastraat, Adrianaplein en Bajonetstraat slopen en vervangen door 30 koopwoningen met een parkeergarage.
De bedoeling is dat er naast de 30 garages onder de koopwoningen nog eens 60 extra plekken gerealiseerd worden zodat er minder auto’s op straat hoeven te parkeren. Het verlies op de parkeergarage bedraagt € 2,4 miljoen. De rest van het geld wordt gestoken in het aanpassen van de buitenruimte: het verwijderen van straatparkeerplaatsen, het verbreden van de stoep, het verleggen van leidingen, het verplanten van bomen etc.
Echter de bewoners, die op onderzoek uitgingen, kwamen erachter dat er nog veel meer gemeentegeld mee gemoeid is.

Bouwkosten
,,De bouwkosten van één garageplek zijn € 36.000,” vertelt Jan van den Noort. ,,Maar wethouder Karakus neemt er genoegen mee dat die plek door Woonstad straks voor niet meer dan € 16.000 aan de man wordt gebracht.”
Jan van den Noort is actief binnen de bewonerswerkgroep BAAKS. De werkgroep ging op onderzoek uit en wisten de hand te leggen op de onderhandelingen tussen Woonstad en de gemeente. Dat ging echter niet zomaar.

De Wet Openbaarheid van Bestuur kwam er aan te pas en de bewonerswerkgroep diende een hele reeks bezwaarschriften in. ,,Uit de stukken blijkt dat de gemeente voor Sinterklaas speelt,“ vervolgt Jan van den Noort. ,,De gemeente neemt het verlies van de garage op zich en de grond onder de Bajonetstraat wordt goedkoop beschikbaar gesteld. ,,Dat blijkt te gaan om een bedrag van amper € 30 per vierkante meter! Daarnaast is de aankoop van drie panden (€ 300.000) zonder aarzelen bij de Stichtingskosten gevoegd en dus bij het verlies.

Parkeernorm
Sinds september is de parkeernorm in Rotterdam bijgesteld. Men ging er 10 jaar geleden van uit dat het aantal auto’ s in de stad met 10% zou toenemen. Echter het aantal auto’s is in die tussentijd praktisch gelijk gebleven.
,,Met deze nieuwe parkeernorm is het dus onzin om een dure parkeergarage te moeten bouwen om het straatparkeren terug te dringen,” vervolgt Jan van den Noort. ,,Daar zijn betere en goedkopere oplossingen voor te bedenken. Bovendien het gros van de geparkeerde auto’s is van mensen die in deze buurt werken of winkelen.”
Of de nieuwe woningen daadwerkelijk verkocht gaan worden staat ook nog niet vast.

Onhandig
Woonstad blijkt er een nogal onhandig beleid op na te houden waardoor hun plannen onnodig meer geld kosten. ,,Het was helemaal niet de bedoeling dat dit blok huizen gesloopt zou gaan worden,” gaat Jan van den Noort verder. ,,Ze hadden een ander blok voor ogen met als reden dat de fundering van die huizen niet meer goed was. Na onderzoek bleek dat de fundering van dat blok huizen helemaal niet zo slecht was. De fundering van het blok van de Bajonetstraat was er slechter aan toe.’’
,,Zo wordt er maar wat zonder nadenken beslist en dat kost achteraf ook nog eens een hoop extra geld om plannen bij te stellen en aan onderzoek.”

Wat de plannen voor de parkeergarage betreft gaat BAAKS voorlopig verder met procederen. ,,Uit de stukken waarin we inzage hebben gekregen blijkt dat er nog veel meer stukken in omloop zijn,” besluit Jan van den Noort. ,,We zijn zeer benieuwd wat er verder nog boven water komt.”

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.