Zorg over ramp met een containerreus

20 oktober 2013 door Hans Roodenburg
Zorg over ramp met een containerreus

Scheepvaart- en bergingsspecialisten maken zich grote zorgen over calamiteiten met de nieuwste generatie containerschepen die 16.000 tot 18.000 containers (gerekend in de standaardmaat van 20 voet) aan boord kunnen hebben. Het grote risico is dat de containers van een dergelijk gestrand, aangevaren of in brand gevlogen schip op zee niet of nauwelijks gelost kunnen worden.


,,Het lijkt een doemscenario maar ook deze schepen zouden geborgen moeten worden of een noodhaven moeten zien te vinden,’’ constateert scheepvaartdeskundige Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam Branch. De internationale bergingsdeskundige Klaas Reinigert, in 1993 in Rotterdam benoemd tot Havenman van het Jaar, zegt: ,,Eens gebeurt het maar dan is er geen materieel om daaraan adequaat het hoofd te bieden.’’

Dat ook een containerschip in brand kan vliegen toont deze foto. En dan te bedenken dat de MOL COMFORT met maximaal 8110 teu’s nog maar een kleintje is. Het schip verongelukte in juni dit jaar in de Arabische Zee, onderweg van Singapore naar Rotterdam. Foto's: www.wordlshipsocietyrotterdam.nl.

Investeringen
Directeur Peter Pietka van Svitzer Salvage, ontstaan uit het vroegere zeesleep- en bergingsbedrijf Wijsmüller en thans onderdeel van 's-werelds grootste containerrederij Maersk, heeft de aandacht gevestigd op de grote investeringen in materieel dat nodig is om dergelijke schepen doelgericht te kunnen behandelen. Deze investeringen zouden niet meer door één bergingsmaatschappij gedragen kunnen worden, mede omdat niet te bepalen is of grote maatschappijen hun aandeelhouders kunnen overtuigen dat er ooit winst gemaakt kan worden op deze activiteiten.
Reinigert is overigens betrokken bij de ontwikkeling van speciaal materieel dat wel in staat moet zijn om deze grote containerschepen te lossen en dat tevens snel gemobiliseerd kan worden om overal ter wereld ingezet te kunnen worden.

Ongelukken
Cees de Keijzer geeft in zijn magazine een indrukwekkende opsomming van scheepvaartongelukken en -bergingen van de afgelopen maanden. Zelfs in ‘komkommertijd’ hebben nieuwsmedia daaraan niet of nauwelijks aandacht besteed.

Het achterschip van de HANSA BRANDENBURG (ook bij de inleiding) in de hens.

Hij wees ook op het recent uitwijken van Rotterdam naar Antwerpen van een van die nieuwe generatie mammoetcontainerschepen, de MARY MAERSK, vanwege arbeidsonrust bij het Rotterdamse containeroverslagbedrijf AP Terminals. Alle lading voor Rotterdam werd in Antwerpen gelost. Op zichzelf is daar niks mis mee, maar volgens De Keijzer zijn de risico’s van het schip in de vaart naar Antwerpen, met name bij het Nauw van Bath op de Schelde, veel groter dan naar Rotterdam waar de manoeuvreerruimte en de diepgang veel groter zijn. ,,Ze kunnen vaak, met of zonder mist, in Rotterdam gewoon binnenkomen.’’

Giganten
Alleen al bij Maersk komen er in de komende jaren zestien van de nieuwe generatie containergiganten in de vaart. De containers staan op dek tien hoog gestapeld. De Keijzer: ,,Deze Triple-E class schepen zijn 59 meter breed en hebben de containers 23 stuks breed staan. De breedte is het wereldwijde maximum voor de kranen op moderne terminals en nog net werkbaar. Het probleem zit hem in de hoogte.’’

Klaas Reinigert is nog steeds met advies actief in de wereld van de berging. Hij was op uitnodiging aanwezig bij het rechtop zetten van de COSTA CONCORDIA.

Klaas Reinigert is ondanks zijn 74 jaar nog steeds actief in de berging. ,,Beetje arbitragezaken, gebaseerd op ‘exchange of documents’. Dit is werk dat ik van huis uit kan doen. Zo nu en dan word ik ook nog wel gevraagd om advies. Ik sta nog steeds op de lijst van Special Casualty Representative van Lloyds.’’
Zijn zoon Hans is inmiddels in zijn voetsporen getreden. Hij is mede-eigenaar van het Belgische bedrijf DISA International dat een van de belangrijkste onderaannemers is bij de berging van de COSTA CONCORDIA die in januari dit jaar kapseisde voor de Toscaanse kust van Italië. Het idee om het enorme cruiseschip overeind te trekken komt volgens Klaas Reinigert bij DISA vandaan.

Costa Concordia
Hij was op uitnodiging aanwezig bij het rechtop zetten van de COSTA CONCORDIA.
,,In tegenstelling tot vroeger was ik nu met mijn zoon mee.’’ De avond erna stond hij met een paar grote bergingsdirecteuren, onder wie topmensen van hoofdaannemer Titan Salvage, te praten over wat er nog grootser kon zijn dan de berging van de COSTA CONCORDIA. ,,Alle drie waren we het erover eens: een containerschip van 16.000 tot 18.000 teu.’’

Cees de Keijzer van WSS Rotterdam Branch schrijft in zijn magazine bij zijn opsomming van bergingsklussen dat ‘we slechts in één komkommertijd weer eens met de neus op de feiten zijn gedrukt’. ,,Op de kwetsbaarheid van de schepen, de mogelijke constructiefouten ervan alsmede de onbeheersbaarheid bij calamiteiten.’’

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.