‘Dammis’ al ’n halve eeuw in de etalage

14 januari 2014 door Jim Postma
‘Dammis’ al ’n halve eeuw in de etalage

Als etaleur heeft hij menige prijs gewonnen, waaronder die van de beste in Nederland. Geboren en getogen Rotterdammer Dammis Roodenburg (65) zit inmiddels een halve eeuw in het vak. Dus nu zo’n 50 jaar in de etalage! Aan schoolopleidingen had hij op zijn zachtst gezegd een ‘hekel’. Maar uiteindelijk door avondstudies klom hij steeds hoger op de etaleursladder en gaf daarin ook nog eens 15 jaar les.


Juweliers
Zijn etalagegebied, voornamelijk bij juweliers en sieradenketens, strekt zich uit van de hele regio Rotterdam van het centrum tot Hoogvliet en Vlaardingen en van Gelderland tot Utrecht. Allemaal jarenlange trouwe klanten. En Dammis Roodenburg denkt er nog lang niet aan om ermee te stoppen. Meer dan een kwart eeuw geleden, om precies te zijn 27 jaar, startte hij van chef-etaleur in loondienst als zelfstandige met zijn eigen bedrijf ‘Decorado Art’.

Volgens meester-etaleur Roodenburg moet een goede ‘window-display’ voldoen aan de gouden wet dat er een piramidevorm van een groep artikelen in zit. Foto's: Rinus Vuik

Roodenburg: ,,Ik zie mijzelf zeker ook als een creatief kunstenaar zodra ik in een etalage aan het werk ga. Je kan het vak wel leren zoals ik er honderden heb opgeleid tijdens mijn MBO-docentschap in Schoonhoven. maar zien of een etalage goed in elkaar steekt ontwikkel je in de praktijk.’’

Piramidevorm
Volgens de meester-etaleur moet elke goede ‘window-display’ voldoen aan de gouden wet dat er een piramidevorm van een groep artikelen in zit. Roodenburg: ,,Dus een opbouw naar een hoogtepunt, nooit vlak op de grond. In zo’n groep zitten altijd oneven sieraden, juwelen, ringen of armbanden. Zeven stuks, negen of elf, maar nooit acht of tien. Sfeervolle verlichting in ons vak is altijd bijzonder belangrijk. De sieraden moeten stuk voor stuk goed zijn uitgelicht, waarbij je moet opletten niet te veel decoraties te gebruiken. Als je ermee de aandacht kan trekken van voorbijgangers, dan is je missie geslaagd.’’

School
Tijdens zijn eerste schooljaren, hij deed onder meer LTS, belandde hij al op 15-jarige leeftijd in zijn eerste etalage. Dat was via zijn Rotterdamse leermeester en familielid Koos Scheuder. ,,Een op-en-top vakman,’’ zegt Dammis Roodenburg. ,,Hij bood mij aan leerling-etaleur te worden en vanaf het begin af aan was hij superstreng voor mij. Voor mij een zegen, ik was van de straat en belangrijker nog, weg van die rotschool.’’
Daarna kwam Roodenburg terecht in het Groothandelsgebouw waar hij onder de scepter van destijds grootheid in de sieradenwereld, Eduard Goudsmit, juweliers ging adviseren.

Als het om reclame gaat heeft Dammis uit het verleden nog een aantal slogans die nooit meer uit zijn geheugen verdwijnen. Zoals 'Constantringen maken de liefde rond'.

Wederom de kunst aan hen te leren hoe hun producten het best tot zijn recht kwamen in winkels of etalages. Dit deed hij twaalf jaar achter elkaar en vond toen het moment gekomen om voor zichzelf te beginnen. Hij beschikte in ieder geval al over veel netwerken in de groothandel en zo kon hij al betrekkelijk snel een goede boterham verdienen.

Zanger
In maatschappelijke kringen staat Dammis Roodenburg in het Rotterdamse bekend bij voetbalclubs als HOV en Excelsior bij Woudestein. In het laatste geval als talentvol rechtsback. Daarnaast als zanger, in veel cafés en uitgaanscentra, van wereldberoemde tophits. Onder meer van Frank Sinatra en Elvis Presley. Dit doet hij onder zijn artiestennaam ‘Dammis’, ook een populaire naam op de Zeeuwse Eilanden. (Reserveringen via 06-20731059 of d.roodenburg64@upcmail.nl ).
In zijn halve eeuw als etaleur heeft hij van alles en nog wat meegemaakt. Zoals leerlingen van hem die uren bezig waren geweest met glaswerk, meestal kristal, om prachtig mooie piramides op te bouwen. ,,En dan doet zo’n jongen of meisje de etaleurdeur dicht, vallen die hele torens kletterend uit elkaar, volkomen in gruzelementen. Dan weet je niet of je op zo’n ogenblik moet huilen of lachen,’’ zegt Roodenburg toch met een vrolijke glimlach.
En als het om reclame gaat dan heeft hij uit het verleden nog een aantal slogans die nooit meer uit zijn geheugen verdwijnen. Zoals de voor hem bekende verlovingsringen van Constant. Die luidde als volgt: ‘Constantringen maken de liefde rond’. De mooiste voor hem was destijds de reclameboodschap van juwelier Kan. Dammis Roodenburg tot slot met zijn gulle lach: ‘Wat Kan kan, kan Kan alleen!’


Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.