Speelgoed beïnvloedt de ontwikkeling

20 januari 2014 door de redactie
Speelgoed beïnvloedt de ontwikkeling

Het onderzoek ‘Generation R’ over de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 opgroeiende kinderen in Rotterdam levert een schat aan informatie op. Zo ontdekte wetenschappelijk onderzoeker Jolien Rijlaarsdam van Erasmus MC op basis van observaties die bij gezinnen thuis werden uitgevoerd dat kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hebben, dat bij hun leeftijd past, later meer kans hebben op emotionele problemen.

Zwangerschap
In het ‘Generation R’ onderzoek worden kinderen, geboren tussen 2002 en 2006, vanaf de vroege zwangerschap gevolgd tot hun jongvolwassenheid. Centraal daarbij staat waarom het ene kind zich wel optimaal ontwikkelt en het ander niet of minder.

Ik vond een duidelijk verband tussen een minder optimale speel- en leeromgeving tijdens de eerste levensmaanden en meer emotionele problemen op de peuterleeftijd,” aldus de promovenda.

Wetenschappelijk onderzoeker en psycholoog Jolien Rijlaarsdam promoveert hierop woensdag 22 januari. Kinderen maken in hun eerste levensjaren belangrijke emotionele, cognitieve en sociale ontwikkelingen door. De thuisomgeving van kinderen speelt hierin een cruciale rol.

Emoties
Jolien Rijlaarsdam van Erasmus MC ontdekte dat kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hadden dat bij hun leeftijd paste, na omstreeks anderhalf jaar en op driejarige leeftijd meer emotionele problemen hadden. ,,Deze peuters waren angstiger, meer teruggetrokken of somberder dan leeftijdsgenootjes die dit speelgoed als baby wel binnen handbereik hadden,’’ zegt zij.
Speelgoed stimuleert kinderen tot onderzoekingen en interactie met anderen. Rijlaarsdam haalt dat uit observaties naar baby’s thuis van gemiddeld drie maanden jong aan. Bekeken werd of zij een eigen plekje hadden zoals een box of deken en in hoeverre er een knuffel, een rammelaar en ander speelgoed met geluid in de buurt lagen om mee te spelen.

Kinderen maken in hun eerste levensjaren belangrijke emotionele, cognitieve en sociale ontwikkelingen door.

Vragenlijst
,,Dit speelgoed sluit aan bij de ontwikkeling van zeer jonge kinderen. Toen de kinderen anderhalf en drie jaar oud waren, vulden de ouders vragenlijsten in over de emoties en gedragingen van hun kinderen. Ik vond een duidelijk verband tussen een minder optimale speel- en leeromgeving tijdens de eerste levensmaanden en meer emotionele problemen op de peuterleeftijd,” aldus de promovenda.
Zij hoopt dat haar proefschrift een bijdrage levert aan het verminderen van emotionele problemen bij jonge kinderen.

Status
Eerder onderzoek toont aan dat de sociaal economische status van gezinnen, waaronder het inkomen en het opleidingsniveau van ouders, sterk verband houdt met de emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. ,,Ik vond dat de speel- en leeromgeving van baby’s dit verband gedeeltelijk verklaart en dus bijdraagt aan een beter begrip van de relatie tussen de sociaal economische status van ouders en emotionele problemen van hun kinderen.’’
 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.