IFFR 2014: De kunst van het kiezen

22 januari 2014 door Ronald Glasbergen
IFFR 2014: De kunst van het kiezen

Op een festival waar je elke dag nieuwe films ziet van filmmakers uit alle windstreken, waar je elke dag praat met tientallen mensen, interviews maakt en tussendoor je stukken schrijft, kom je al snel tijd te kort. Voor een dieper gaande sprankelende beschouwing van het soort waarvan je droomt dat die later in de fictieve banden van je verzamelde werk zouden komen, ontbreekt tijdens zo’n festival meestal de tijd.

Je zou je dan ook af kunnen vragen of je wel moet schrijven over films die hier niet in de bioscoop of op TV komen en zelfs op video lastig, (alleen in een Amerikaanse videosysteem) te bestellen zijn.
Maar nader beschouwd blijkt de vraag toch makkelijk te beantwoorden. Het is namelijk eenzelfde soort vraag die je ook aan het filmfestival zelf kan stellen. Zo’n festival toont niet alleen andere films, maar functioneert ook als motor voor het maken en zien van films en dus van het reflecteren erover.

Filmstill van 'Her'. Foto's: IFFR

Kaskrakers
De kaskrakers en al die andere genrefilms, die verschillende smaakgroepen bedienen - actie, sf, fantasy, thriller, melodrama - draaien toch wel in de bioscoop en zijn anders thuis op aanvraag te krijgen. Zo’n festival heeft voor het grootste deel een heel ander aanbod, het stimuleert en laat nieuwe dingen zien.
Het brengt naast obscuurs – film is tenslotte de kunst van het clair-obscur -, ook veel nieuws, exotisch en vaak bijzonder en kwalitatief waardevols samen. En soms is het dat allemaal tegelijk, is een film een flash van genius, van één auteur of van een gelukkig uitgevallen samenwerking.
Denk aan debuut en coming-of-age films zoals ‘Klip’ (Maja Miloš, 2012) of ‘Bleak Night’ (Sung Hyung Yoon, 2010). Behalve karaktertekening geven ze ook een boeiend tijdsbeeld van een cultuur. Soms kregen ze een Tiger Award en daardoor iets meer aandacht. Vaak haalden ze hier de bioscoop niet.

Wadjda
Een film als de Saoedische ‘Wadjda’ succes op het IFFR, haalde het wel, ook al omdat de film eerder al internationaal furore had gemaakt, maar de meeste films van Koreaanse meester Hung Sang Soo draaide hier nooit in de reguliere bioscoop. (Ook dit festival is van hem weer een recente film te zien: ‘Our Sunhi’). Of films in de bioscoop komen hangt af van de distributeurs die een inschatting moeten maken van de kansen om een film uit de kosten te laten komen.

Filmstill 'Qissa'.

Sinds 2013 is er in het IFFR zoiets als de ‘Big Screen Award’. Uit tien films in het festival die nog geen distributeur hebben, kiest een publieksjury er twee die volgens hen Nederlandse bioscoopvertoning verdienen. De film krijgt vertoning door de distributeur een budget te geven voor publiciteit.

CineMart
Het festival heeft daarnaast zijn eigen filmmarkt – CineMart - waar makers en producenten bij elkaar komen om te kijken of ze nieuwe films kunnen gaan maken. Daarnaast levert het uit het festival voortgekomen Hubert Bals Fund, een filmfonds dat nu al weer zijn 25 jarig jubileum viert, jaarlijks bijdragen aan tientallen nieuwe speelfilms over de hele wereld. Dat levert en leverde grote films op zoals bijvoorbeeld de debuutfilm van de Mexicaan Carlos Reygadas, waarover verderop meer.
Verslaggevers, twitteraars, critici, recensenten, en liefhebbers maken anderen attent op obscure, exotische, verschrikkelijke en prachtvolle films. Ze ontrekken ze aan de vergetelheid, door ze te beschrijven, te plaatsen en in hopelijk leesbaar proza, een paar van hun kwaliteiten te benoemen. Daarover schrijven loont, ook al is het nachtwerk.

Extra moeilijk
Kiezen is de kunst. Dat is extra moeilijk als het om nieuwe makers gaat waar je nog niet veel of nooit iets van gezien hebt. Je moet ernaar kijken om het te weten te komen. Avontuur is het wel. Er is veel te ontdekken.

Filmstill 'The Hope Factory'.

Om er een paar te noemen, komt hier mijn voorlopige lijstje, kort en lang door elkaar:
African Metropolis, Ai Weiwei's Appeal ¥15,220,910.50, Les Apaches, Arwad, Até ver a luz, Atlas, B for Boy, Back to the Temple of the Sun, Big Bad Wolves, Blutgletscher, Building Stories #001 | That Distant Piece of Mine, Canopy, Coming to Terms, Concrete Clouds, D'Annunzios Höhle, The Dark Galleries, Dzma/Brother, Eastern Boys, L’éclat furtif de l'ombre, Electro Chaabi, Electro Moscow over de liefde voor Russische synthisizers, Evaporating Borders, Exhibition, The Filmballad of Mamadada, Finsterworld, het veelbesproken Gare du Nord, Géographie humaine, Goff in der Wüste, The Great Passage, Han Gong-Ju, Heinz Emigholz - Short Films II, Heli, Helium, Her (Publieksopeningsfilm) The Hope Factory, How not to be seen: A Fucking Didactic Educational Mov File, How to Disappear Completely, The Iranian Film, La jalousie, The Last Moose of Aoluguya, The Last Song Before the War, Late at Night - Voices of Ordinary Madness, De leeuw, Lettera al presidente, The Liar's Dice, Limited Speech Holds Endless Misunderstandings, Malaria and Mosquitoes, Masked Monkey - The Evolution of Darwin’s

Filmstill 'Zombie: The Resurrection of Tim Zom'.

Theory, Mejima, Metamorfoza, The Militant, Mole Song: The Undercover Agent Reiji, Night Moves, Norte, the End of History, Of Good Report, Oilfields Mines Hurricanes, Once Upon a Time in Shanghai, Only Lovers Left Alive, Übercoole vampieren Adam en Eve, Other Side of the Heart Is White, The Supporters, Our Sunhi, Out on the Streets, Papillon d'amour, A Poet, O porto, Profezia. L'Africa di Pasolini, Qissa (officiele openingsfilm uit India), Rags and Tatters, Real, Riocorrente, Secretly Greatly, Seventh Code, Les statues meurent aussi (Chris Marker!), Stella cadente, Story of My Death, Feyenoordfilm The Supporters, Trissákia 3, El valle interior, When Evening Falls on Bucharest or Metabolism, Zombie: The Resurrection of Tim Zom, een film over een skater.

Let op de twee Rotterdam Zuid films ertussen: de Feyenoord- en de skatefilm.

En als u hem nog niet gezien heeft, gaat u naar ‘Japón’ uit 2001, de debuutfilm van Carlos Reygadas en misschien wel zijn beste.

U begrijpt: kiezen is een kunst die je moet blijven oefenen.

Het IFFR, het 43e International Film Festival Rotterdam, speelt van 22 januari tot 2 februari 2014. in de zalen van Pathé, Cinerama, LantaarnVenster en op andere locaties. Hier vindt u het hele programma. U kunt zich bij het kiezen van de films ook laten bijstaan door de Eerste Hulp Kit bij filmkeuze.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.