Reders gebruiken ‘catwalk’ niet goed
Rotterdam Vandaag
& Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze
site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze opiniestukken. Gastschrijver Alexander Bakker is
oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig
communicatieadviseur.
(Door Alexander Bakker)
Toen in het
midden van de jaren negentig in Rotterdam voorzichtig werd geopperd de oude,
vervallen terminal van de al lang uit beeld verdwenen Holland Amerika Lijn om
te toveren tot een heuse cruiseterminal, zijn heel wat wenkbrauwen gefronst.
Bijna twintig jaar later is de Cruisterminal Rotterdam niet meer weg te denken, staan steeds duizenden likkebaardend te kijken bij aankomst en vertrek van tot de verbeelding sprekende cruiseschepen én is de tot Holland-Amerikakade gedoopte aanlegplaats óók verworden tot een 'catwalk'.
Groot-groter-grootst
Komend weekeinde
is het weer zo ver: in de categorie groot-groter-grootst is het half-afzinkbare
zware ladingschip Vanguard – ’s werelds grootste in haar soort - te gast in
hartje Rotterdam. De Vanguard is in omvang het ultieme van Hollands Glorie.
Weliswaar vaart het schip onder de vlag van Curaçao, eigenaar rederij Dockwise
is zo Hollands als het maar zijn kan.
De rederij is
twee jaar geleden overgenomen door de Papendrechtse baggeraar Boskalis dat zich
ontwikkelt tot een allround maritiem dienstverlener. De roots van Dockwise gaan
ver terug in de Nederlandse maritieme geschiedenis, ook al bestaat de rederij
zelf pas sinds het begin van de jaren negentig. Dockwise komt voort uit een
krachtenbundeling van transportactiviteiten van Wijsmuller, gevestigd in
IJmuiden, en het Rotterdamse Van Ommeren. Op dat moment was Van Ommeren
overigens al opgegaan in Vopak en later is Wijsmuller ten prooi gevallen aan
het Deense Svitzer, een onderdeel van het conglomeraat A.-P. Möller waartoe ook
containergigant Maersk behoort.
Tijd over
Dockwise’s
Vanguard heeft even een paar dagen tijd over, sinds dinsdagmorgen dobbert het
gevaarte al op het binnenmeer van Maasvlakte-2. Aanvankelijk zou het schip, met
een dekoppervlakte van 275 bij 70 meter, worden gebruikt voor het afvoeren van
het wrak van het cruiseschip Costa Concordia. De Amerikaanse berger en de
Italiaanse eigenaar en autoriteiten hebben daar op een laat moment van af
gezien – en ongetwijfeld een mooi bedrag aan Dockwise ter compensatie
overgemaakt. De Vanguard heeft de afgelopen week in Schotland een vrachtje
afgeleverd en maakt zich nu gereed voor een volgende opdracht.
Nu het schip toch
in de buurt is laat Dockwise de Vanguard ‘even’ naar Rotterdam komen. Niet zo
maar naar Rotterdam, maar helemaal tot in hartje stad! Een mooie gelegenheid
voor een passend feestje met uiteraard de nieuwe vrienden van de
Boskalis-familie, een fijne selectie van klanten en een keur aan andere
belangrijke relaties.
Een paar
persmuskieten, ook genood, hebben de komst van de Vanguard beknopt
aangekondigd. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is!
Niks gewoon!
De gewoonste zaak
van de wereld? Dacht het dus niet.
Zeeschepen
geraken tegenwoordig nauwelijks meer tot in hartje stad. De echte haven ligt
veertig kilometer ten westen van Rotterdam. ‘Heel de haven’ en aanverwanten
schreeuwen om goed opgeleid personeel, maar de natuurlijke band tussen stad en
haven is al lang niet meer.
De Vanguard is
een mastodont die het inlevingsvermogen tart. Het cruiseschip ms Rotterdam van
Holland America Line, vaste klant bij de cruiseterminal, past twee keer (!) op
het dek van de Vanguard.
Met het naar de
stad halen van de Vanguard heeft rederij Dockwise een bedoeling: het feestje
voor intimi. Maar, welke collectieve kortsluiting heeft er voor gezorgd dat de
komst van het reuzenschip niet een feestje voor ‘heel Rotterdam’ (en omstreken)
wordt?
Intiem feestje
Dockwise verkeert
hierin overigens in goed gezelschap. Een paar weken geleden vierde de
tegenwoordig Rotterdamse baggeraar Van Oord bij de Cruiseterminal ook een
intiem feestje ter gelegenheid van haar nieuw opgeleverde werkschip Aeolus, dat
werd gedoopt door Khaddouj Erahoutan, beter bekend als mevrouw Aboutaleb, de
first lady van Rotterdam. Het schip – met zijn metershoge spudpalen een
'eyecatcher' - lag ruim drie dagen in Rotterdam pontificaal aan de voet van de
Erasmusbrug, maar het leek wel of niemand het mocht weten.
Anderhalf jaar geleden ging de Rotterdamse gasrederij Anthony Veder al Van Oord en Dockwise voor toen het ‘stilletjes’, door toen nog prinses Máxima, haar nieuwste tanker bij de Cruiseterminal liet dopen. Heel Rotterdam liep zich drie dagen suf te peinzen wat ‘dat oranje gevaarte’ naast de Erasmusbrug was.
Oasis of the Seas
Eind september
krijgt Rotterdam bezoek van het allergrootste cruiseschip van dit moment, de
Oasis of the Seas. Het schip komt hier voor een twee weken durende dokbeurt bij
Keppel-Verolme maar meert vooraf en na afloop aan bij de Cruiseterminal. Laten
we hopen dat de collectieve kortsluiting tegen die tijd is verholpen.
Laat ondertussen
Dockwise vooral met zijn eigen gasten het glas heffen, maar gun de Nederlandse
bootjesliefhebbers en zij die Hollands Glorie een warm hart toedragen ook iets.
Vertel alles, maar dan ook werkelijk alles over de Vanguard. Laat weten wanneer
het schip over de Nieuwe Waterweg vaart inclusief de doorkomsttijden op weg
naar de Holland-Amerikakade (en op zondag vice versa). Vertel gewoon dat het
niet mogelijk is het schip open te stellen voor publiek en vertel óók, aan wie
het nog niet weet, dat alleen wij kaaskoppen het vernuft en vermogen hebben
schepen als de Vanguard te bedenken, te ontwerpen en te (laten) bouwen.
Maak nu eens goed gebruik van de mooiste 'catwalk' van het land en wees vooral trots. En deel die trots.