Zie ginds komt… de Oasis of the Seas

26 september 2014 door de Redactie
Zie ginds komt… de Oasis of the Seas

Rotterdam Vandaag & Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze opiniestukken. Gastschrijver Alexander Bakker is oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig communicatieadviseur.

Vol verwachting klopt ons hart. ’s Werelds grootste cruiseschip, the Oasis of the Seas, nadert de haven van Rotterdam. Is dat reden om opgewonden te raken? Wij zijn hiero toch wel gewend aan grote schepen?


En, kunnen we dit bakbeest nog een schip noemen?
Driewerf ja!

Opwinding
Ja, met Rotterdamse nuchterheid mogen we opgewonden zijn als de Oasis of the Seas komende maandag tegen middernacht ‘tussen de paddenstoelen’ de Nieuwe Waterweg op vaart. Het schip komt voor een dokbeurt speciaal (!) naar Rotterdam. Toegegeven, er zijn ook andere plekken – maar niet veel - op deze aardkloot waar deze schuit terecht had gekund, maar Rotterdam it is.
Ja, we zijn hier wel wat gewend. Met de recente bezoeken van de Dockwise Vanguard en Zr.Ms. Karel Doorman nog vers in het geheugen wordt het bezoek van de Oasis of the Seas hoe je het ook wendt of keert er toch weer één van de overtreffende trap.

 ’s Werelds grootste cruiseschip, the Oasis of the Seas, in vol ornaat.

Flat
En ja, wie komende week voor het eerst kennismaakt met de Oasis of the Seas zal zich met recht afvragen of dit nog wel een schip is. Vanaf de kade lijkt het meer een drijvende flat. Maar, het ding vaart, op eigen kracht nog wel, heeft een kapitein en is dus een schip.
Sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw probeert Rotterdam een graantje mee te pikken van de mondiale cruise-industrie. ‘We’ hebben de oude terminal van de hier ooit florerende Holland-Amerika Lijn omgetoverd in een multifunctioneel gebouwd dat óók als cruiseterminal dienst kan doen.
Op jaarbasis bezoekt een flink aantal cruiseschepen de stad en dat is best een lucratieve bezigheid. Het aantal bezoekende schepen is echter (nog) niks in vergelijking met bijvoorbeeld cruisehavens als Amsterdam en Barcelona, om over wereld cruisehoofdstad Miami nog maar te zwijgen.

Cruise
In het palet van diensten dat Rotterdam als één van de grootste havens ter wereld biedt, is het ontvangen van cruiseschepen een ietwat afwijkende bezigheid. Maar voor wie iets verder kijkt: in de diversificatie van de Rotterdamse haven is cruise een hele interessante niche. De directe bijdrage aan de winst van het Havenbedrijf Rotterdam nv is gering, maar de spin-off effecten, én de bijbehorende verdiensten, zijn vele malen groter.
Als complete haven is Rotterdam ook voor cruiserederijen interessant omdat ze er alles wat hun hartje begeert kunnen vinden: van scheepsbrandstof tot proviandering, van reparatiewerf tot ‘natte’ advocaat. De haven is voor cruiseschepen bovendien goed en eenvoudig bereikbaar – en dat is iets dat niet van elke cruisehaven kan worden gezegd. De stad Rotterdam heeft zich bovendien ontpopt als toeristische bestemming en is voor cruisepassagiers minimaal interessant als uitvalsbasis voor een eendaags bezoek aan Nederland.

Cariben
De Oasis of the Seas komt speciaal naar Rotterdam. Normaal gesproken is de Cariben het vaargebied. Het schip moet in dok, onder meer voor de vervanging van één van de motoren, en het reuzendok van scheepswerf Keppel-Verolme is één van de weinige dokken ter wereld waar de Oasis of the Seas in past en klaarblijkelijk was er in de andere dokken geen plek.
Eigenaar rederij Royal Caribbean heeft het vaarschema van de Oasis of the Seas al lang van de voren aangepast en wel zo dat de dokbeurt in Rotterdam toch ook commercieel interessant blijft.

Zicht over het achterschip.

De trans-Atlantische oversteek is een goed te verkopen uitje en voor een paar korte tochtjes vanuit Barcelona was ook voldoende belangstelling, zelfs voor het voorlopig laatste reisje vanuit Barcelona naar Rotterdam. En hetzelfde geldt over iets meer dan twee weken voor de trans-Atlantische retourvaart vanuit Rotterdam via Southampton terug naar het zonnige Florida.

Vroeg
Als de Oasis of the Seas dinsdagmorgen heel erg vroeg ligt afgemeerd aan de Holland-Amerikakade is dat het begin van een minutieus voorbereide operatie. Om 10.15 uur moeten de trossen al weer worden losgegooid omdat het schip moet worden verhaald naar de Botlek om onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het grote dok in te varen. Voor die tijd moeten nog wel even ruim vijfduizend passagiers en hun bagage van boord én moet een heel leger van stoffeerders inschepen. Deze nieuwe ‘passagiers’ gaan de komende twee weken, tijdens de dokbeurt, het schip van nieuwe vloerbedekking voorzien.

Terug naar onze opgewondenheid. Rotterdam spint garen bij dit scheepsbezoek. Natuurlijk, lang niet alle passagiers die dinsdagmorgen vroeg van de Oasis of the Seas stappen gaan de stad in om te shoppen. Maar, er zijn er voldoende die dat wél gaan doen. De rederij laat ongetwijfeld voor de komende twee weken voorraden aanrukken en scheepswerf Keppel-Verolme heeft aan de Oasis of the Seas een meer dan leuke klus.

Veel volk
Veel belangrijker is dat het bezoek van dit mega-schip een heleboel volk op de been brengt. Niet alleen maandagnacht bij aankomst, maar ook dinsdag bij het vertrek naar de Botlek én niet te vergeten over twee weken, op dinsdag 14 oktober, als de Oasis of the Seas ’s ochtends vroeg uit dok komt, naar de cruiseterminal vaart en er ’s middags vertrekt naar Southampton. Het bezoek van een zó bijzonder schip is een ideale mogelijkheid om het gevoel van die ver van de stad gelegen haven weer een beetje terug in de stad te krijgen. De rest is – deze keer - mooi meegenomen.

Blijft het feit dat het natuurlijk eeuwig zonde is dat de Oasis of the Seas in het nachtelijk donker Rotterdam binnenvaart. Zij verdient een betere entree.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.