Zie ginds komt… de Oasis of the Seas

Rotterdam Vandaag
& Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze
site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze opiniestukken. Gastschrijver Alexander Bakker is
oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig
communicatieadviseur.
Vol verwachting
klopt ons hart. ’s Werelds grootste cruiseschip, the Oasis of the Seas, nadert
de haven van Rotterdam. Is dat reden om opgewonden te raken? Wij zijn hiero
toch wel gewend aan grote schepen?
En, kunnen we dit bakbeest nog een schip
noemen?
Driewerf ja!
Opwinding
Ja, met
Rotterdamse nuchterheid mogen we opgewonden zijn als de Oasis of the Seas
komende maandag tegen middernacht ‘tussen de paddenstoelen’ de Nieuwe Waterweg
op vaart. Het schip komt voor een dokbeurt speciaal (!) naar Rotterdam.
Toegegeven, er zijn ook andere plekken – maar niet veel - op deze aardkloot
waar deze schuit terecht had gekund, maar Rotterdam it is.
Ja, we zijn hier
wel wat gewend. Met de recente bezoeken van de Dockwise Vanguard en Zr.Ms.
Karel Doorman nog vers in het geheugen wordt het bezoek van de Oasis of the
Seas hoe je het ook wendt of keert er toch weer één van de overtreffende trap.
Flat
En ja, wie
komende week voor het eerst kennismaakt met de Oasis of the Seas zal zich met
recht afvragen of dit nog wel een schip is. Vanaf de kade lijkt het meer een
drijvende flat. Maar, het ding vaart, op eigen kracht nog wel, heeft een
kapitein en is dus een schip.
Sinds het midden
van de jaren negentig van de vorige eeuw probeert Rotterdam een graantje mee te
pikken van de mondiale cruise-industrie. ‘We’ hebben de oude terminal van de
hier ooit florerende Holland-Amerika Lijn omgetoverd in een multifunctioneel
gebouwd dat óók als cruiseterminal dienst kan doen.
Op jaarbasis
bezoekt een flink aantal cruiseschepen de stad en dat is best een lucratieve
bezigheid. Het aantal bezoekende schepen is echter (nog) niks in vergelijking met
bijvoorbeeld cruisehavens als Amsterdam en Barcelona, om over wereld
cruisehoofdstad Miami nog maar te zwijgen.
Cruise
In het palet van
diensten dat Rotterdam als één van de grootste havens ter wereld biedt, is het
ontvangen van cruiseschepen een ietwat afwijkende bezigheid. Maar voor wie iets
verder kijkt: in de diversificatie van de Rotterdamse haven is cruise een hele
interessante niche. De directe bijdrage aan de winst van het Havenbedrijf
Rotterdam nv is gering, maar de spin-off effecten, én de bijbehorende
verdiensten, zijn vele malen groter.
Als complete
haven is Rotterdam ook voor cruiserederijen interessant omdat ze er alles wat
hun hartje begeert kunnen vinden: van scheepsbrandstof tot proviandering, van
reparatiewerf tot ‘natte’ advocaat. De haven is voor cruiseschepen bovendien
goed en eenvoudig bereikbaar – en dat is iets dat niet van elke cruisehaven kan
worden gezegd. De stad Rotterdam heeft zich bovendien ontpopt als toeristische
bestemming en is voor cruisepassagiers minimaal interessant als uitvalsbasis
voor een eendaags bezoek aan Nederland.
Cariben
De Oasis of the
Seas komt speciaal naar Rotterdam. Normaal gesproken is de Cariben het
vaargebied. Het schip moet in dok, onder meer voor de vervanging van één van de
motoren, en het reuzendok van scheepswerf Keppel-Verolme is één van de weinige
dokken ter wereld waar de Oasis of the Seas in past en klaarblijkelijk was er
in de andere dokken geen plek.
Eigenaar rederij
Royal Caribbean heeft het vaarschema van de Oasis of the Seas al lang van de
voren aangepast en wel zo dat de dokbeurt in Rotterdam toch ook commercieel
interessant blijft.
De trans-Atlantische oversteek is een goed te verkopen uitje en voor een paar korte tochtjes vanuit Barcelona was ook voldoende belangstelling, zelfs voor het voorlopig laatste reisje vanuit Barcelona naar Rotterdam. En hetzelfde geldt over iets meer dan twee weken voor de trans-Atlantische retourvaart vanuit Rotterdam via Southampton terug naar het zonnige Florida.
Vroeg
Als de Oasis of
the Seas dinsdagmorgen heel erg vroeg ligt afgemeerd aan de Holland-Amerikakade
is dat het begin van een minutieus voorbereide operatie. Om 10.15 uur moeten de
trossen al weer worden losgegooid omdat het schip moet worden verhaald naar de
Botlek om onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het grote dok in te varen.
Voor die tijd moeten nog wel even ruim vijfduizend passagiers en hun bagage van
boord én moet een heel leger van stoffeerders inschepen. Deze nieuwe
‘passagiers’ gaan de komende twee weken, tijdens de dokbeurt, het schip van
nieuwe vloerbedekking voorzien.
Terug naar onze
opgewondenheid. Rotterdam spint garen bij dit scheepsbezoek. Natuurlijk, lang
niet alle passagiers die dinsdagmorgen vroeg van de Oasis of the Seas stappen
gaan de stad in om te shoppen. Maar, er zijn er voldoende die dat wél gaan
doen. De rederij laat ongetwijfeld voor de komende twee weken voorraden
aanrukken en scheepswerf Keppel-Verolme heeft aan de Oasis of the Seas een meer
dan leuke klus.
Veel volk
Veel belangrijker
is dat het bezoek van dit mega-schip een heleboel volk op de been brengt. Niet
alleen maandagnacht bij aankomst, maar ook dinsdag bij het vertrek naar de
Botlek én niet te vergeten over twee weken, op dinsdag 14 oktober, als de Oasis
of the Seas ’s ochtends vroeg uit dok komt, naar de cruiseterminal vaart en er
’s middags vertrekt naar Southampton. Het bezoek van een zó bijzonder schip is
een ideale mogelijkheid om het gevoel van die ver van de stad gelegen haven
weer een beetje terug in de stad te krijgen. De rest is – deze keer - mooi
meegenomen.
Blijft het feit
dat het natuurlijk eeuwig zonde is dat de Oasis of the Seas in het nachtelijk
donker Rotterdam binnenvaart. Zij verdient een betere entree.