Rollen omgedraaid in ‘nieuw’ College

29 september 2014 door Hans Roodenburg
Rollen omgedraaid in ‘nieuw’ College

Er ontstaat al discussie over gratis parkeren

De rollen zijn omgedraaid. Voor het nieuwe collegeprogramma ‘#Kendoe’ (twitteruitdrukking voor ‘ga aan de gang’) zijn verantwoordelijk burgemeester Aboutaleb (PvdA), die boven de partijen moet staan, Leefbaar Rotterdam (drie wethouders), D66 (twee wethouders en het CDA (één wethouder). In de oppositie zitten de vorige collegepartijen PvdA (had toen drie wethouders) en VVD (twee wethouders).

Deze twee oppositiepartijen gaan nu – zoals gebruikelijk in de politiek – tekeer tegen het nieuwe collegeprogramma, dat in essentie eigenlijk niet zoveel verschilt van dat van het vorige college toen de toenmalige oppositiepartij Leefbaar Rotterdam vanuit alle standen schoot op de burgemeester en wethouders uit de periode 2010-2014.

Politiek spel
En eigenlijk is dat maar goed ook! Een stad van ruim 600.000 inwoners is niet gebaat bij grote veranderingen die vaak een groot deel van de bevolking treffen. Het politieke spel van stoken door oppositiepartijen en uiteraard van de regionale media gaat gewoon door. Met name Mark Hoogstad, politiek verslaggever van het AD Rotterdams Dagblad, weet met verhalen, opinies en ironische tweets de boel op te schudden. Vriend en vijand is het daarover eens. Een aanwinst (afkomstig van NRC Handelsblad) voor deze regionale krant die grotendeels ‘uitblinkt’ door z’n populariteitsformule.

Pex Langenberg (D66) wil een bijdrage vragen voor het parkeren aan de randen van de stad. Foto: Cityportal

Redacteuren van deze site zullen in de komende maanden verschillende aspecten van het nieuwe collegeprogramma belichten. Gezien ons ‘slow journalism’ gaan we dan ook even voorbij aan het nu al kraken van voorstellen door sommige politici, die thans aan de andere kant staan.
Eén uitzondering maken we in deze eerste aflevering: het beleid voor parkeren en met het openbaar vervoer verder reizen in Rotterdam. Het had zomaar ook een maatregel kunnen zijn van het vorige college.

Bijdrage
De nieuwe wethouder Pex Langenberg (D66) voor duurzaamheid, mobiliteit, haven, bestuur en organisatie wil begin 2015 met een nieuwe nota parkeren komen waarin waarschijnlijk komt te staan dat vooral vele forenzen voor het dagelijks gratis parkeren voor hun auto in de grote garages aan de rand van de stad (Slinge en Kralingse Zoom) daarvoor een kleine bijdrage (gedacht wordt aan 2 euro per dag) te betalen.
Dat is natuurlijk de kat op het spek binden voor een oppositiepartij als ChristenUnie-SGP die hierop meteen al schiet. Burgerraadslid Mark de Boer, die overigens niemand anders is dan de actieve persvoorlichter van deze kleine Rotterdamse politieke partij: ,,De afgelopen jaren is volop geïnvesteerd in goede P+R faciliteiten om bezoekers zo veel mogelijk te verleiden hun auto aan de rand van de stad neer te zetten. Dit beleid, dat ook moet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit, helpt het stadsbestuur vakkundig om zeep door een financiële prikkel weg te nemen. Doorkarren naar het centrum wordt zo weer een stuk aantrekkelijker en dat is nu juist wat we niet willen!”

Andere steden
Een andere D66-wethouder, Adriaan Visser van financiën, cultuur en sport, heeft deze (prille?) voornemens al verdedigd op Radio Rijnmond. Heeft hij voor zijn beurt gesproken? Visser maakt de vergelijking met de drie andere grote steden waar het tarief ook enkele euro’s is.
De Boer van ChristenUnie-SGP: ,,Het grote verschil is dat je daar voor 3 á 4 euro ook gelijk een dagkaartje voor het openbaar vervoer krijgt, soms zelfs meerdere. In Rotterdam komt bovenop de 2 euro die je moet gaan betalen ook nog de reiskosten per persoon. In je eentje is dat nog wel te doen maar als je met meerdere personen reist dan is het een stuk aantrekkelijker om door te rijden naar de binnenstad, terwijl we dat juist probeerden te voorkomen met die peperdure P+R garages.’’

De afvalstoffenheffing wordt iets verlaagd, zo heeft de nieuwe wethouder Joost Eerdmans (Leefbaar Rotterdam) al trots gemeld.De ChristenUnie-SGP staat wel open voor discussie over het huidige P+R systeem. ,,We moeten zoeken naar een systeem dat zoveel mogelijk automobilisten weet te verleiden om niet door te rijden naar het stadscentrum. Goed dat de wethouder daarbij kijkt naar andere steden maar dan moet dat wel in z’n totaliteit gezien worden. Met alleen een tariefsverhoging om de gemeentekas te spekken gaat de vergelijking volledig mank. Prima om een paar euro voor parkeren te vragen maar dan wel gratis openbaar vervoer,’’ aldus De Boer.


Populair
En zo gaan alle oppositiepartijen op de populariteitstoer. Het moet overigens nog blijken of dit punt terugkomt in de nota van Langenberg of dat hij op een andere manier budget terugvindt in het verkeersbeleid. Tot januari hoeven de gratis parkeerders die gebruik maken van het openbaar vervoer in elk geval niet te vrezen.
Overigens heeft het college ook kleine leuke financiële voordelen voor de bewoners van Rotterdam in het algemeen. De afvalstoffenheffing wordt iets verlaagd, zo heeft de nieuwe wethouder Joost Eerdmans (Leefbaar Rotterdam) al trots gemeld. Momenteel betaalt ieder huishouden hetzelfde jaarlijkse bedrag. Dat gaat veranderen. Het college verlaagt de afvalstoffenheffing voor meerpersoonshuishoudens en voor eenpersoonshuishoudens daalt de heffing nog meer.

Er zijn ook bewoners die iets moeten bloeden, namelijk zij die in de bijstand zitten. Komen zij in aanmerking voor kwijtschelding dan behouden ze de helft van deze kwijtschelding. Iedereen produceert immers afval en moet (gedeeltelijk) hiervoor betalen, is de eenvoudige verklaring van Eerdmans.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.