Ook kleine Jihad zinloos: het paradijs bestaat niet!

Om met de deur in
huis te vallen: er bestaat geen paradijs, geen zevende hemel, geen walhalla of
hoe die beloofde plek na de dood ook moge heten. Dus orthodoxe moslims hoeven
niet te rekenen op de 72 maagden die zij in het paradijs zouden aantreffen. Er
wordt hierover veel onzin uitgekraamd.
Het zal wel niet
veel helpen, want fanatiek gelovige mensen zullen toch niet van gedachten veranderen. Hun overtuiging is, zeker in extreme gevallen, niet te veranderen.
Soms vindt men er een zekere mate van troost in. Hun houvast is dat er iets
mooiers is na de dood.
Deze mensen zijn niet te overtuigen dat er vóór hun geboorte ook niets was dan ‘de grote stilte’. Er is nog nooit bewijs geleverd dat voor de geboorte en na de dood er iets zou zijn.
Vele geloven
Rotterdam kent
vele geloven, waarvan de Islam (mét god Allah) inmiddels de grootste is
geworden. Er bestaan niet zoveel cijfers over de geloofsbelevenissen onder de
bevolking. Gemiddeld genomen hangt thans ongeveer de helft van de Nederlanders
een geloof aan dat varieert van sluimerend tot fanatiek bezoek aan moskee of
kerk en/of het dagelijks bidden.
Tijdens de eerste volkstelling in Nederland in
1879 gaf vrijwel iedereen nog een kerkgenootschap op waarvan men zei daarbij te
behoren.
Slechts enkele
tientallen mensen in Rotterdam zullen hun geloofsbelijdenis thans nog zo streng
doorvoeren dat zij zelfs bereid zijn daarvoor hun leven op te offeren om voor
het heengaan anderen – in hun ogen naar de hel - mee te slepen. Uiteraard gaat
het hier vooral om Jihadstrijders die naar Syrië en de Islamitische Staat
willen reizen.
Niet westers
Rotterdam telde
per 1 juli dit jaar 619.826 personen als inwoners (geregistreerd bij de
gemeente). Daarvan zijn er 231.759 van niet-westerse afkomst. Hoewel er geen
cijfers zijn om te onderbouwen kan men gevoeglijk aannemen dat minstens de
helft hiervan moslims is.
De andere
gelovigen onder wie vaak de oudere inwoners zijn katholiek, Nederlands hervormd
of gereformeerd. Heel soms joods, hindoestaans of boeddhist. Weer een ruwe
schatting over hun aantallen: hooguit 100.000 Rotterdammers van wie maar een
klein deel wekelijks de kerk bezoekt of zich met zijn geloof bezig houdt.
Het seculiere
deel van de bevolking (geen enkel geloof aanhangend) neemt nog steeds toe, zo
blijkt uit alle gegevens, ook die van de kerken. Wat is er voor hen dan wel?
Dat is een vaag die nauwelijks te beantwoorden valt.
Evolutie
Vele seculieren
hangen de evolutietheorie van Darwin aan dat aarde en heelal ontstaan zijn door
heel langzame ontwikkeling van vele miljoenen jaren. Geen God of iets
dergelijks dus. Het christendom spreekt niet voor niets over zoveel jaar vóór
of ná Christus. Nog maar 2014 jaar geleden dus. Peanuts in het geheel van vele
miljoenen jaren als je dan zelfs nog over tijdperken kunt spreken.
Misschien is het
begrip ‘oneindig’ voor aarde en heelal beter op zijn plaats.
Daarom is
geloofsbeleving in onze maatschappij te accepteren zolang niemand er misbruik
van maakt. Een ieder moet doen wat hij zelf aardig, leuk of nodig vindt. Anders
wordt het als men zijn ‘confessie’ aan anderen gaat opdringen. Volgens de
grondwet mag dat nog wel omdat men ervan uitgaat dat ieder mens zelf bekwaam
genoeg is zijn eigen mening of visie te vormen.
Extreem
Alleen in extreme
gevallen die niet binnen onze wetgeving passen zijn er strafbare vormen die
overigens altijd weer door een rechter (in Nederland) worden getoetst.
Daarin zijn er
altijd weer aanhangers die vinden dat de privacy van mensen heel groot (te?)
moet zijn. Moet een overheid – zelfs via anonieme computerbestanden (‘Big
Brother is Watching You’) – iedereen in bepaalde gevallen kunnen checken?
Als het tot ware
proporties en de mensen die het betreft beperkt blijft, zeggen wij volmondig
‘ja’. De tijden van nazi-Duistland – wat vooral bij de ouderen nog in het
geheugen gegrift staat – zijn voorbij en zijn niet te vergelijken met de
grotere betrokkenheid van overheden op de mensen nu. Tegenover (collectieve)
financiële verantwoordelijkheden staan individuele zaken. We halen dan ook maar
een oude wijsheid uit de kast: wie niet frauduleus, crimineel, behoorlijk fout,
drugs- of alcoholverslaafd is, heeft niets te vrezen. En een eventuele boete na
een overtreding - bewust of onbewust – hoort bij dit samenlevingsspel.
We hoeven ons
geen zorgen te maken over een ongewenste ontwikkeling in Nederland en in
Rotterdam. Daar zijn we zelf bij. In heel veel andere landen is dat (nog?) niet
het geval. Een wereldvraag is: moeten we hen onze vrije cultuur opdringen? Soms
wel, soms niet!