‘Kunstdepot niet in het Museumpark’

Rotterdam Vandaag
& Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze
site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze opiniestukken.
Hans Ophuis is voorzitter van ‘Vrienden
van Het Park’.
Het geplande
Collectiegebouw van architectenbureau MVRVD dat naast Museum Boijmans zou
moeten komen, was op 6 oktober het onderwerp van een openbare hoorzitting van
de Gebiedscommissie Centrum.
De locatie was toepasselijk in Het Nieuwe
Instituut recht tegenover de plaats waar het blikvangende Collectiegebouw zou
moeten komen. Ten minste bijna recht tegenover want het gebouw zou links naast
de ingang van de parkeergarage moeten komen.
Meer dan twintig
insprekers hielden een spreekbeurt van elk maximaal zeven minuten. Het niveau
van de bijdragen van buurtbewoners was hoog. Winkeliers, kunstenaars,
stedenbouwkundigen, architecten waaronder voormalig rijksbouwmeester Wytze
Patijn en meer deskundige vogels van uiteenlopende pluimage blijken de omgeving
van Boijmans te bevolken.
De meerderheid
van de sprekers had bezwaren tegen de komst van het Collectiegebouw op deze
locatie.
De argumenten
spitsten zich toe op de locatie, op de kwaliteiten van het huidige museumpark en
die van het nieuwe gebouw en op de kwaliteit van de procedure waarmee het
gebouw tot stand komt. Is bewonersparticipatie een wassen neus of heeft
Rotterdam zo’n gebouw nodig?
Hieronder volgt
de argumentatie van een van de insprekers, Hans Ophuis.
(Door Hans
Ophuis)
Bewezen of niet.
Het is verleidelijk om de aantrekkelijkheid en status van een stad onder meer
te ontlenen aan de bezoekersaantallen van haar musea en aan haar architectuur.
In de top 100 van
kunstmusea wereldwijd komen slechts drie Nederlandse musea voor. Ze bevinden
zich allemaal in Amsterdam: het Rijksmuseum op plek nr. 19 met 2.220.000
jaarlijkse bezoekers; het Van Gogh Museum met 1.448.997 bezoekers en het
Stedelijk Museum Amsterdam met 700.000 bezoekers.
Onbetwiste topper
is het Louvre in Parijs met jaarlijks 9.334.435 bezoekers.
Het minst
bezochte museum op nummer 100 van deze lijst, die in april van dit jaar is
opgesteld door The Art Newspaper, telt nog steeds ruim 600.000 bezoekers.
Belang
Met zo’n 300.000
bezoekers op jaarbasis bevindt het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen
zich in een geheel ander ballpark. Vanuit internationaal perspectief is het is
dan ook verrassend om te zien welk groot belang het gemeentebestuur hecht aan
de komst van een nieuw openbaar kunstdepot in het Museumpark ten behoeve van
Boijmans, waarvoor slechts 50.000 betalende bezoekers per jaar worden verwacht.
De aandacht is temeer opmerkelijk als dit aantal wordt bezien in relatie tot
‘blockbuster’ tentoonstellingen in de Kunsthal met meer dan 180.000 bezoekers
in 13 weken, en tijdelijke evenementen als de Parade in hetzelfde Museumpark
met ca. 35.000 bezoekers in anderhalve week tijd.
Icoon
Nu al wordt dit
gebouw gepromoot als ‘het nieuwste icoon van Rotterdam’. Terwijl het besluit
over de bouw nog genomen moet worden door de gemeenteraad, worden raadsleden al
overspoeld met propagandafolders en buitenlandse tijdschriften in soms
onleesbaar schrift die het ontwerp van deze nieuwste ‘aanwinst voor de stad’ de
hemel in prijzen.
Verrassend is ook
het gemak waarmee het stadsbestuur van Rotterdam bereid is hiervoor diep in de
buidel te tasten: over een periode van 40 jaar minstens 100 miljoen euro. Zeker
als je beseft dat een subsidie van 50 euro per betalende bezoeker toch wel een
hoog prijskaartje is in tijden dat alom op publieke middelen bespaard moet
worden en cultuur het haasje is.
Schokkend
Echt schokkend is
het feit dat men zomaar bereid is daar een park voor op de schop te nemen, het
Museumpark. Juist nu er zoveel bouwlocaties en leegstaande gebouwen in
Rotterdam zijn, die vragen om een herontwikkeling. Waarom dan midden in een
park?
Onbegrijpelijk,
als je bedenkt dat het centrum van Rotterdam in vergelijking met vele andere
grote steden in binnen en buitenland over het minst aantal m2 groen beschikt
per inwoner. Volstrekt onlogisch ook, in een tijd dat de stad actief bezig is
zich verder te verdichten, en zich juist probeert te ontworstelen aan haar
slechte milieu-imago door middel van groene en duurzame initiatieven.
Architectuurstad
Is Rotterdam het
spoor bijster? Is de hang om architectuurstad nummer één in de wereld te willen
zijn, inmiddels verzand in een jacht naar blingbling en lege hulzen, zonder om
te zien naar de daadwerkelijke betekenis daarvan voor de bewoners van de stad?
Begin 2015 zal
het antwoord blijken als de raad beslist over het collectiegebouw. Als het aan
de Vrienden van Het Park ligt, hopen wij dat dan de schellen van de ogen zijn
gevallen en de Rotterdamse volksvertegenwoordigers hun stoere nuchterheid weer hervonden
hebben, in plaats van de spoken na te jagen die hun worden voorgespiegeld in
het voetspoor van de citybranding-marketeers met hun inwisselbare hypes.Het Museumpark is
van ons allemaal, bewoners èn bezoekers van de stad. Het is er niet voor niets.
Het kan niet verplaatst worden naar een andere locatie. Voor een kunstpakhuis,
ook als het publiek toegankelijk moet worden, is die mogelijkheid er wel.
Tot en met 13
november ligt het ontwerpbestemmingsplan ‘Collectiegebouw Museum Boijmans van
Beuningen’ ter inzage op het Stadhuis en kunt u uw zienswijze indienen. Laat uw
stem niet verloren gaan.