Rotterdam streeft Amsterdam voorbij met toerisme

06 februari 2019 door de redactie
Rotterdam streeft Amsterdam voorbij met toerisme

Groei toerisme in Rotterdam blijft aanhouden. Stad verwelkomde record aantal hotelgasten in 2018.

De groei van het toerisme in Rotterdam blijft aanhouden. De stad verwelkomde in 2018 1,3 miljoen hotelgasten, een groei van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De stad bleek populairder dan ooit in eigen land. Rotterdam trok 15 procent meer hotelgasten uit Nederland dan het voorgaande jaar. Ook was de stad in 2018 – net als de rest van Nederland – enorm in trek bij buurlanden België en Duitsland. Zo blijkt uit voorlopige bezoekcijfers.

Populair in eigen land en bij buurlanden
De Nederlandse bezoeker beslaat nog steeds de helft van het aantal hotelgasten (53 procent). Gevolgd door de Duitse en Belgische toerist, goed voor respectievelijk 8 procent en 6 procent van het aantal gasten.

Het totaal aantal hotelovernachtingen kwam in 2018 uit op ruim 2,1 miljoen, een stijging van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De musea en attracties profiteerden in 2018 van de stijgende populariteit van Rotterdam. De musea zagen het aantal bezoeken toenemen met 15 procent naar 1,5 miljoen bezoeken. De populairste musea in 2018 waren Kunsthal Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en het Maritiem Museum Rotterdam. Ook de betaalde attracties bleven met 3,5 miljoen bezoeken onverminderd populair. Net als voorgaande jaren werden Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast het beste bezocht.

Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur, Toerisme): ,,De economische impact van toerisme is van grote waarde voor Rotterdam, dus deze toenemende populariteit van de stad is goed nieuws. Van de gastvrouw in het hotel, tot de werknemers in de horeca, de taxichauffeurs en de congresorganisator; het zijn banen die profiteren van toerisme. Tegelijkertijd moeten we goed nadenken over de manier waarop we toerisme willen inzetten om de ambities van de stad te verwezenlijken.

Het gaat om een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid die past bij het dna van de stad. Daarom werken we aan een Rotterdamse visie op toerisme, waarbij we zowel de stad zelf, de ondernemers in de zakelijke en toeristische bezoekersmarkt, als buitenlandse deskundigen betrekken.” In mei vindt in Rotterdam een toeristische top – een speciale editie van de International Advisory Board van Rotterdam – plaats, georganiseerd door Rotterdam Partners. Deze adviesraad van internationale experts op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling zal het college van burgemeester en wethouders adviseren over de toekomst van toerisme in Rotterdam.

Zakelijk toerisme
Rotterdam blijft ook groeien als zakelijke bestemming. Bijna de helft van het aantal hotelovernachtingen komt op conto van de zakelijk reiziger, blijkt uit de CBS-cijfers. Rotterdam Partners was in 2018 betrokken bij het aantrekken van 24 congressen naar de stad. In aantal minder dan het jaar ervoor, maar in omvang zijn zij groter waarmee hun economische impact forser is dan eerdere jaren. Samen leveren deze congressen – die nog moeten plaatsvinden- de economie naar verwachting ruim 28 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is een belangrijke markt voor Rotterdam.

Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijk reiziger ligt hoger dan dat van de vrijetijdstoerist. ,, Als citymarketingorganisatie kijken wij steeds nadrukkelijker hoe wij de groei van het toerisme kunnen blijven stimuleren met oog voor de leefbaarheid voor Rotterdammers,” stelt Jannelieke Aalstein, adjunct-directeur Rotterdam Partners. “Rotterdam kan die groei nu zeker nog aan, de gemiddelde kamerbezetting van de hotels laat dat ook zien. Het is richting de toekomst wel de uitdaging om binnen de wereldwijde groei van toerisme gericht en goed te bepalen welk type toerist we willen verleiden naar Rotterdam te komen. De toeristische visie van de gemeente waaraan wij – met stakeholders in de stad – een stevige bijdrage leveren zal hiervoor een belangrijke leidraad worden.”

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.