‘De doldwaze NS-sportdagen’

22 mei 2015 door Jim Postma
‘De doldwaze NS-sportdagen’

Heel wat reacties ontvangen over de vijf miljoen euro die de NS beschikbaar stelt aan de winnaar voor een goedkopere en betere oplossing van de zogenaamde beveiligingspoortjes (totale kosten landelijk 500 miljoen euro). Hier kom ik beslist op terug.

Intussen ben ik benaderd door het organisatiecomité die recent op 14 mei de ‘Brandgrensloop’ (14 kilometer, 4.000 deelnemers!) heeft georganiseerd. ,,Gezien de goede vrienden die jij hebt bij de spoorwegdirectie, kan zoiets ook niet bij de NS?’’ was de vraag. Dit naar aanleiding van de ‘hordespringers’ begin mei bij de CS-poortjes.


Bij de spoorwegdirectie zijn inmiddels de plannen ingediend onder de vlag: ‘De doldwaze NS-sportdagen’. Het wachten is nu op de beslissingen van NS-algemeen-directeur Ad Spoorloos, directeur techniek Piet Hakke-Puf en directeur Anti-Rail Hendrik Stootblok. Hun bijnamen in spoorwegjargon, volgens het personeel. ,,Je moet dan wel even geduld hebben,’’ zo vertrouwde een NS-medewerker mij toe. ,,Als het om beslissen gaat neemt de directie altijd het boemeltje in plaats van de sneltrein!’’

Met onze plannen beginnen wij met de zogenaamde ‘Fyraloop’. Zo’n 25 kilometer hardlopen vanaf het Centraal Station in Den Haag naar Rotterdam CS. Precies langs het spoor waar nu geen ene Fyra meer ‘loopt’. Uiteraard worden de deelnemers gekleed in de bekende Fyrahesjes met de reclametekst: ‘Hardlopers, zijn doodlopers.’

Atletiekverenigingen willen meedoen aan de CS-hordeloop over 300 meter. Dus vanaf de poortjes aan de noodzijde richting centrumzijde. Ook de politie heeft toegezegd sportief te willen deelnemen. Met zogenaamde ‘arrestaties’ is het hun taak om deze CS-hordelopers te achterhalen. Dit onderdeel heet: ‘Diefje met verlos’. Daarnaast via de trappen de ‘perronloop’ zonder horden van perron 1 tot en met 12.

Eveneens nieuw wordt de ‘NS-concours-hippique’. Leden van paardenverenigingen springen met paard en al over de poortjes. De bereden politie moet dan met enkele seconden achterstand deze ‘zwartspringers’ zien te achterhalen. O, wat zal de wereldpers hiervan smullen! Vervolgens het ‘perron-ljeppen’ (een vorm van het Friese fierljeppen). Met de polsstok moet de circa acht meter van perron naar perron worden overbrugd. Professionals kunnen met hun stok over de treinen zelf springen. Wie per ongeluk de bovenleiding raakt wordt voorgoed gediskwalificeerd…

Aan de gewone treinreiziger is ook gedacht. Die krijgen van de NS een spelletje.
,,Maar alleen,’’ zegt de NS-directie nadrukkelijk, ,,als de treinen weer eens zijn vertraagd.’’
Het heet: ‘Mens erger je niet!’

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.