'Nieuwe' media niet altijd vooruitgang

29 mei 2015 door Hans Roodenburg
'Nieuwe' media niet altijd vooruitgang

Aan journalistieke incest doet deze op Rotterdam gerichte site nauwelijks. Soms valt er echter niet aan te ontkomen als andere media op de trom slaan. Zo heeft ‘Versbeton’ in Rotterdam een geheel nieuwe lay-out gekregen. Gemaakt – zo nemen we aan op gratis basis zoals al haar vrijwillige auteurs werken - door het commerciële bureau Bolster in Rotterdam.


Deze vernieuwing vraagt om ‘recensies’ van andere media. Daarom hebben we enkele concurrerende sites gevraagd hun mening te geven.

 

De website van VersBetonBogue.nl
De grote man achter de vrijwilligerssite ‘Bogue’, vooral gericht op middelbaar en soms hoger opgeleide jongeren, is In-Soo Radstake. Hij wil overigens niet snappen waarom de nieuwe lay-out van Vers Beton een topic of artikel waard is. Hij vindt de uitstraling wel erg ‘Zeeman-achtig’. ,,Een designmisser van epische proporties, die op geen enkele wijze de kwaliteit uitstraalt die ze regelmatig wél hebben in hun artikelen. Wat goed gaat werken, denk ik, is de 'Nu.nl' structuur die er nu is op de site. Hierdoor is er per sectie meer overzicht van artikelen waardoor ze, denk ik, erop hopen dat mensen meer artikelen zullen aanklikken tijdens een bezoek op de site."
Webbeheerder Rob Timmer heeft wat mij betreft – maar ik ben een nogal ouderwetse krantenman – van ‘Vandaag & Morgen’ een overzichtelijke site gemaakt met vooral achtergronden, opinies en columns. Zoals de lay-out van een krant hoort te zijn!

Ouderen
Net zoals ik kunnen veel ouderen zich hierin vinden. Vooral vind ik belangrijk dat we ‘slow journalism’ bedrijven en ons niet gek laten maken door allerlei actuele ontwikkelingen in Rotterdam. Daarvoor zijn andere media.
Sitespecialist Timmer is nogal voorzichtig in zijn mening over concurrent Vers Beton. ,,De eerste indruk is inderdaad een tamelijk onrustig beeld. Maar kennelijk spreekt dat jongeren aan. Er is nauwelijks iets in één oogopslag terug te vinden. Als iedere redacteur ook nog met die oplichtende blokken mag gaan schuiven wordt het helemaal een druk geheel.’’
Natuurlijk hebben we een reactie gevraagd aan de ontwerper, Florian Schroiff van Bureau Bolster. Hij meldde in een tweet dat de door ons geconstateerde drukte te maken heeft met het gekozen beeld. ,,De redactie kan met het nieuwe systeem snel een compleet andere homepage bouwen.’’

De website van Bogue.Open deur
We laten het even bij deze open-deur-reacties. Deze journalistieke incest is eigenlijk de sop de kool niet waard. Misschien dat onze vaste reagerende lezers een mening hebben (zie eventueel hieronder).
Toch doemt de vraag op, wat is eigenlijk de zin van deze internetsites die vooral worden gevuld door vrijwilligers? Dit zijn met name jongeren die aan het begin van hun carrière staan en oudere gepensioneerden zoals ik.
Betaalde journalistieke arbeid is vooral te vinden bij RTV Rijnmond (zwaar gesubsidieerd uit omroepgelden), de commerciële editie AD Rotterdams Dagblad, die van De Telegraaf in de regio Rotterdam, de vrijdagbijlage in Rotterdam van NRC Handelsblad, de gratis huis-aan-huis-kranten met slechte honoreringen en de gratis openbaarvervoerkrant Metro met een Rotterdamse editie.

Vandaag & Morgen
De grootste vrijwilligerssites van Rotterdam zijn Vers Beton (timmert vooral aan de weg in de hoogopgeleide jongerensectoren), Bogue en Vandaag & Morgen. We slaan Stadslog en enkele andere over want die zijn nog kleiner in bereik dan de eerder genoemden. Vandaag & Morgen is wel de oudste gratis toegankelijke site van Rotterdam, is op ouderen gericht en bestaat al 6,5 jaar.

De website van RijnmondUit een eerder onderzoek van mij is gebleken dat waarschijnlijk de nieuwssite van ‘Rijnmond’ marktleider in Rotterdamse media is qua bezoekersaantal online. De oplages van papieren kranten blijven hard teruglopen, zowel de betaalde edities als de gratis exemplaren. Zelfs in Rotterdam schijnt het aantal ‘nee-nee-stickers’ op brievenbussen toe te nemen.
En dan hebben we het nog niet eens over de advertentietarieven die onder zware druk staan waardoor er forse verschuivingen plaatsvinden in de reclame-uitingen. Behalve van de vrijwilligerssites hebben met name de betaalde journalistieke media hieronder te lijden.

Nostalgie
Ook de op nostalgie gerichte veertiendaagse gratis krant De Oud-Rotterdammer moet het in zijn geheel van advertentie-inkomsten hebben. In dit segment (er bestaan soortgelijke kranten in Den Haag, Utrecht en Amsterdam) zijn de komende jaren ontwikkelingen te verwachten. We zijn benieuwd of deze papieren uitgaves het blijven redden.
Zelf stammend uit een voorganger van het AD Rotterdams Dagblad (onderdeel van Belgische De Persgroep) hoorde ik off the record dat de betaalde papieren oplage in de regio Rotterdam ver onder de 100.000 is gezakt. Dat de afkalving in papier doorgaat is eigenlijk niet zo verrassend want bijvoorbeeld het AD landelijk is vorig jaar met min 7 procent ingezakt. Aangezien de regio Rotterdam zijn kerngebied is, zal dat daar hebben doorgewerkt (regiocijfers worden niet bekend gemaakt).
Eveneens zijn er bij de Rotterdamse edities van Telegraaf Media Groep (met het dagblad De Telegraaf en de gratis openbaarvervoerkrant Metro) reorganisaties te verwachten. Het borrelt aan alle kanten bij dit krantenconcern.

Rustiger is het thans bij NRC Handelsblad dat op vrijdag een Rotterdamse bijlage heeft. Maar deze krant - zat vroeger als Nieuwe Rotterdamsche Courant prominent aan de Witte de Withstraat - heeft nog steeds een grote Amsterdamse teneur.

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.