A15 kan grote stroom containers aan

09 augustus 2015 door Hans Roodenburg
A15 kan grote stroom containers aan
Het valt op dat er vaak alleen files zijn op de A15 en N15 – lopend van Maasvlakte 2 tot voorbij Rotterdam – als het spitsuur is. Het woon-werkverkeer is de voornaamste oorzaak. Dus deze snelweg lijkt de groeiende stroom containers, die van Maasvlakte 2 komen, buiten de spitsuren gemakkelijk aan te kunnen. Niettemin blijven er knelpunten bestaan waaraan hard wordt gewerkt.


Zoals de problemen (kinderziekten?) met de nieuwe Botlekbrug die vooral wordt gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
De aannemerscombinatie A-Lanes A15 (Strukton, Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Croon Elektrotechniek) lijdt gezamenlijk een grote strop op het aangenomen werk.

Het valt op dat er vaak alleen files zijn op de A15 en N15 – lopend van Maasvlakte 2 tot voorbij Rotterdam – als het spitsuur is. Foto: Havenbedrijf RotterdamPijn
De plaatselijke regiokrant AD Rotterdams Dagblad heeft weer eens blijk gegeven de haven niet goed te kennen. Dat doet enkele oud-redacteuren, die afkomstig zijn van voorgangers van deze krant (Rotterdams Dagblad, Algemeen Dagblad en nog verder terug Het Vrije Volk) pijn. Onnodig ook als de krant zou investeren in havenverslaggevers die van de hoed en rand weten. Kennelijk geeft het nog enig overgebleven betaalde dagblad in deze regio prioriteit aan regiopolitiek, criminaliteit en sport waarin het wel scoort.
‘Lulkoek’ in het AD Rotterdams Dagblad, zeggen dan ook havendeskundigen. Zij wijzen er vooral op dat door de schaalvergroting in de containervaart de kosten voor de reders wel degelijk (met enkele tientallen procenten) omlaag gaan. ‘Elke zeereus zorgt voor files op de weg,’ zoals het AD Rotterdams Dagblad stelt, is wel heel erg ongenuanceerd.
Voorbeeld: als er een containerschip met 20.000 teu (eenheid voor 20 voet container) arriveert zitten er geen 20.000 containers aan boord. Zelfs als dat wel het geval is, zijn de bovenste lagen allemaal lege dozen.

Opslag
De containers, die gelost worden, gaan ook niet allemaal tegelijk de weg op, maar worden voor een groot deel opgeslagen op de terminal voor latere afvoer.
Gemiddeld gaat daarna 48 procent de weg op, 40 procent per binnenvaart en 12 procent per trein (de zogenoemde ‘modal split’). Er is ook geen verschil als er twee containerschepen van elk 10.000 teu voor de kant liggen in plaats van één van 20.000 teu.

Containers die gelost worden gaan ook niet allemaal tegelijk de weg op, maar worden voor een groot deel opgeslagen op de terminal voor latere afvoer. Foto: WssRotterdam, Jan de JongeRotterdam zit met de schaalvergroting in een gunstige concurrentiepositie omdat op Maasvlakte 1 en 2 geen diepgangs- of tij-restricties zijn. Daarbij komt dat Rotterdam goede achterlandverbindingen heeft via weg, rivieren en spoor. Naaste concurrenten Antwerpen en Hamburg liggen daarbij ver achter. Bremerhaven en Wilhelmshaven zitten wat dat betreft gunstiger.
Even voor de goede orde: in 2014 deden Hamburg (9,7 miljoen) en Bremerhaven (5,8 miljoen) samen 3,2 miljoen teu meer dan Rotterdam (12,3 miljoen). De investeringen in grote kranen op de Maasvlakte die thans de grootste containerschepen aankunnen zijn al gedaan.
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft regelmatig overleg met reders, containeroverslagbedrijven en transportconcerns over dit soort zaken.

Castelein
Alleen het citaat van president-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf, gedaan bij de presentatie van de halfjaarcijfers, klopt wel: ,,Schepen worden steeds groter, maar het is de vraag of het transport er in de gehele linie beter van wordt.'' Maar deze woorden worden uit zijn verband gerukt in het AD Rotterdams Dagblad.
Concurrentie tussen havens is overigens altijd goed, net zoals er meerdere supermarktketens zijn. Een monopolie is nooit goed! Hoofd persvoorlichting Tie Schellekens van het Havenbedrijf wil geen woorden vuil maken aan de publicatie in het AD Rotterdams Dagblad.

Nogmaals: een aantal inmiddels gepensioneerde redacteuren doet het zeer dat de enige overgebleven betaalde regionale krant geen speciale aandacht meer besteedt aan de haven waarin ruim 90.000 mensen hun brood verdienen. Moet toch een potentieel zijn voor inkomsten van de krant?

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.