Mansveld op offerblok blaaskaken

29 oktober 2015 door Geert-Jan Laan
Mansveld op offerblok blaaskaken
Bijna aan het einde van de rit wordt staatssecretaris Wilma Mansveld geslacht op het offerblok van vaak in blazers gehulde blaaskaken. Zij, ministers, leden van de Tweede Kamer, de leiding van NS en ProRail, tientallen aannemers en dure adviesbureaus hebben met elkaar zo'n elf miljard euro overboord gekieperd zonder daar een stuiver minder van te worden.


De recente spoorprojecten in Nederland zijn een schoolvoorbeeld van de arrogantie van een leidinggevende groep die elkaar de waan aanpraten dat zij ’alles’ beter kunnen.

Kok
Dat begon in feite onder het kabinet Kok. De ’marktwerking’ werd heilig verklaard. De NS werd opgesplitst in een technisch bedrijf ProRail en de NS. ProRail moest de werkzaamheden weer uitbesteden aan tientallen grotere en kleinere aannemers. Daarbij werd tevens een grondige technische kennis die de NS in meer dan een eeuw had vergaard bij het groot vuil gezet.

Staatssecretaris Wilma Mansveld.Het kan zijn dat de oude NS een wat bureaucratisch bedrijf was, maar ze wisten wel wat nodig was.
Maar nu vallen bij slechts enkele centimeters sneeuw de wissels vaak uit omdat de oorspronkelijke elektrische verwarming is vervangen door gas. Maar de elektronische ontsteking is, net als bij uw fornuis, zeer gevoelig voor vocht. En dan verwarmt het gas de wissels niet.

Dwaasheid
Het idee om met nieuwe treinen nieuwe systemen te ontwikkelen was natuurlijk volkomen dwaasheid. In landen als Duitsland en Frankrijk rijden al vele jaren hogesnelheidstreinen waar weinig of geen problemen mee zijn. Ze konden dus zo van de plank worden gekocht.
Opmerkelijk is ook dat op dat moment geen enkel Kamerlid deze eenvoudige vraag naar voren heeft gebracht. En dat versterkt de mening of de Kamercommissie die nu met een vernietigend rapport is gekomen wel recht van spreken heeft.
Want wie waren de Kamerleden die al die jaren hun goedkeurend stempel op al deze onzin hebben gedrukt.

Binnen begroting
Er zijn grote projecten in Nederland geweest die redelijk binnen de begroting met succes zijn afgerond. De Zuiderzeewerken in de jaren twintig en dertig waren zo'n voorbeeld. Een recent voorbeeld is bouw van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam. Het kan dus wel. Maar vereist is deskundigheid, doortastendheid en de voeten op de grond. En geheel geen modieus geblaat.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.