vrijdag 18 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

2013: Oscarjaar van de politieke film

24 februari 2013 (door Ronald Glasbergen)

Terwijl de Academy Awards, de Oscars, het grootste leeftijdsverschil ooit binnen één categorie meemaken – de oudste en jongste genomineerde voor beste hoofdrolspeelster schelen 77 jaar - staan vijf van de negen genomineerden voor beste film in het teken van politiek en geschiedenis.

De ‘Oscars’ worden versmaad en geëerd al naar gelang het perspectief, maar politiek in alle gradaties is bepaald niet nieuw voor Hollywood en niet te vergeten het Engelse Pinewood (Les Misérables).

Still ´Life of PI´Politieke drama's
Er zijn honderden zo niet duizenden films gemaakt met een min of meer expliciet politiek verhaal. Van D.W. Griffith’s ‘Birth of a Nation, via Chaplin’s ‘ModernTimes’, (‘The Great Dictator’), de vele sociaalpolitieke drama’s zoals ‘The Grapes of Wrath’ uit de zogenaamde Hollywood Golden Age van 1930-1960, de cultfilms uit de jaren vijftig en zestig (‘Rebel without a Cause’ & ‘Easy Rider’), de paranoia thrillers (‘Klute’) en historiefilms (‘Ghandi’) van de Koude Oorlog en de milieu- (‘Erin Bronkovitch’) en de politico-kritische (‘Syriana’) films van de laatste decennia. Maar dit crisisjaar 2013 dringen politieke films van hoge kwaliteit ook nadrukkelijk door tot de Oscarnominaties.

Still Joaquin Phoenix in ‘The Master´‘Zero Dark Thirty’ (terrorisme), ‘Les Misérables’ (revolutie), ‘Argo’ (Iran-USA), ‘Lincoln’ (Burgeroorlog, eind slavernij) hebben een direct met politiek verbonden verhaal, terwijl ook in ‘Django Unchained’, Tarantino’s westernsprookje rond slavernij, de politiek niet ver weg is.

 

'Amour'
De overige kandidaten voor beste film ‘Amour’, ‘Silver Lining Playbook’, ‘Life of Pi’ en ‘Beasts of the Southern Wild’, houden directe politiek meer op afstand. Dat zegt niet veel over de kwaliteit van de films.

 

Welke van de films het in de categorie beste film winnaar gaat worden, is op het moment van schrijven nog koffiedik kijken. Dat een film voor twee categorieën `beste film’ is genomineerd is nog maar een paar keer eerder gebeurd. Bijvoorbeeld ‘Z’ van Costa Gravas, toevalig ook

 

Still Chastain in ‘Zero Dark Thirty´een politieke film, die in 1970 genomineerd zowel als ‘beste film’ als ‘beste anderstalige film’ genomineerd was. ‘Z’ won toen de Oscar voor ‘beste anderstalige film’ maar niet die van ‘beste film’. Ook de Franstalige film ‘Amour’ is nu genomineerd voor zowel ‘beste anderstalige film’, als voor ‘beste film’.
De film lijkt een van die Oscars niet te kunnen ontgaan. Lees een uitgebreide beschouwing hier.

Vrouw
Voor de beste vrouwelijke hoofdrol kan de gemiddelde leeftijd van de paar duizend leden van de Academy die de winnaars kiezen een rol spelen. Die gemiddelde leeftijd ligt volgens een studie van de Los Angeles Times op tweeënzestig jaar. Oud genoeg om als kind de nu 86 jaar oude Emanuelle Riva (‘Amour’), nog gezien te hebben in ook al weer een politiek geladen film ‘Hiroshima mon Amour’ (Resnais: 1959).

 

 

Still Regisseur Haneke, Emanuelle Riva, Jan Louis Trintignant in ´Amour´Riva lijkt daarom en vanwege haar koninklijke rol in ‘Amour’ kansrijk. Ze is net een jaar ouder dan de Academy Awards, de Oscars, zelf. Maar ook Jessica Chastain die de gedreven CIA analiste Maya speelt in het uitstekende en provocerende docudrama ‘Zero Dark Thirty’ is een goede kanshebber. Vorig jaar was ze al genomineerd in ‘The Help’ voor beste vrouwelijke hoofdrol en zette eerder een overtuigende Mrs. O’Brien neer in Malick’s ‘The Tree of Life’ (2011). Maar het veld is sterk bezet met Naomi Watts (‘The Impossible’) en ook al eerder genomineerde Jennifer Lawrence. De jongste mededingster naar de ’Actress in leading role’ Oscar dit jaar is de negenjarige Quvenzhané Wallis, hoofdrolspeelster in ‘Beast of the Southern Wild’.

Man
Bij de mannelijke hoofdrolspelers lijkt Daniel Day Lewis, als Lincoln de grootste kanshebber, maar vlak Joaquin Phoenix (‘The Master’) niet uit.

 

 

 

Still Daniel Day Lewis in 'LincolnOnvoorspelbaar is vooralsnog de Oscarwinnaar voor beste regie. Spielberg vertegenwoordigt haast een aparte categorie in Hollywood dus valt daarmee bij een stemming, ‘alweer Spielberg’, makkelijk buiten de boot. Ang Lee heeft een huzarenstuk geleverd met ‘Life of Pi’ en Haneke vormt met ‘Amour’ een klasse apart.
Jammer dat de Oscars niet op de reguliere TV zenders uitgezonden wordt . Oscar, Beer, Leeuw en Kalf-uitreikingen kunnen voor filmliefhebbers mooie TV opleveren en bij de Oscars is het buitengewoon spannend dit vijfentachtigste Academy Award jaar.


Naschrift 25 februari: De Oscars voor Daniel Day-Lewis (zijn 3e) als beste acteur in ‘Lincoln’ waren samen met die voor ‘Argo’ van Ben Affleck (beste film) misschien de enige die niet spannend waren.
Beiden scoorden al geruime tijd hoog bij filmguru’s en bookmaker’s. Maar daarna komt het gebied waar velen gelijke rechten hadden. Ang Lee won de Oscar (alweer een 3e) voor beste regie voor de briljante kaskraker ‘Life of Pi’ naar het gelijknamige onverfilmbaar geachte boek.
Jennifer Lawrence (‘Silver Linings Playbook’) won de Academy Award voor beste actrice, Anne Hathaway (‘Les Misérables’) won beste vrouwelijke bijrol. ‘Django Unchained’ haalde twee belangrijke Oscars, voor mannelijke bijrol, Cristoph Waltz en voor beste originele scenario door Quentin Tarantino. De verrassing van Haneke’s ‘Amour’ was dat hij alléén de Oscar voor beste anderstalige film haalde. Een Bondfilm ‘Skyfall’ kreeg voor het eerst in de filmgeschiedenis een Oscar (+1).

 


Kijk voor alle Oscars hier.
 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!