Vak-journalisten niet meer 'bijzonder'

23 november 2015 door Hans Roodenburg
Vak-journalisten niet meer 'bijzonder'
De (betalende) media in Rotterdam zijn voortdurend een bron van discussie. Is het niet van de journalisten zelf dan wel van de gebruikers (lezers, luisteraars, tv-kijkers). Een aardige drie-spraak over dit onderwerp vond plaats tussen schrijver dezes en medewerkers van de eveneens gratis site Vers Beton in Rotterdam.


Inge Janse en Tara Lewis verdienen hun geld met andere activiteiten in de freelance-journalistiek. Inge Janse doet dat onder meer voor de Rotterdamse editie van NRC Handelsblad op vrijdag en Nieuwe Revu.

Vers Beton is een online tijdschrift en eind 2011 opgerichtLastpost
Tara Lewis (volgens haar Twitter-account is zij historicus en notoire lastpost) is freelancer van onder meer De Havenloods, NRC Handelsblad en Nieuwe Revue. Ik (gepensioneerd dagbladjournalist en vrijwilliger voor onder andere deze site) heb haar als ‘talent’ verdedigd tegenover de organisator van de Persprijs Rotterdam, Leo Pronk (ex-hoofdredacteur van het tot 2005 nog zelfstandig gemaakte Rotterdams Dagblad). Zij had op Vers Beton een nogal kritisch stuk geschreven over de laatste Persprijs Rotterdam.
Overigens het puntje waarmee ik nog steeds in Rotterdam scoor is dat ‘goede persrelaties’ niet betekent dat je als onafhankelijk journalist zelfs maar een klein beetje ‘corrupt’ (extra mooi schrijven over een bedrijf of overheidsinstelling) moet zijn.

Mening
Het moet voor een onafhankelijk journalist altijd in berichten een discrete afweging zijn. Alleen in opinies kun je je eigen mening kwijt die overigens wel gebaseerd moet zijn op feiten. Soms kun je een deel van je eigen opvattingen in onderzoekverhalen opschrijven maar dan moet je de andere partij wel de gelegenheid geven weerwoord te bieden.
Helaas komt het zelfs in de grote pers nogal eens voor dat die grenzen worden overschreden. Een populariteitsformule, zoals het AD Rotterdams Dagblad deels thans doet, heeft mij nooit aangestaan. Vandaar dat ik mijn abonnement op het regionale dagblad BN De Stem (in mijn woongebied) heb opgezegd sinds de krant redactioneel voor een groot deel wordt bepaald door de algemene AD-redactie te Rotterdam.
Ik heb nu alleen nog NRC Handelsblad in de avond en ‘pik’ elke dag de beste algemene media-artikelen van Blendle voor een koopje. Per jaar ben ik minder kwijt dan de kosten voor mijn BN De Stem abonnement.
Blendle lijkt mij wat voor vele mensen die kranten lezen en zeker als zij dat beroepshalve doen. Het werkt heel eenvoudig en elke dag krijg je een aanbeveling van de beste verhalen uit de pers op je pc.

 Hans Roodenburg: Ik 'pik' elke dag de beste algemene media-artikelen van Blendle voor een koopje.Blog
Het woord ‘blog’ is van deze tijd en is in opkomst geraakt sinds internet. Wij spraken vroeger in dagbladen van een duidelijk onderscheid tussen nieuws, interviews, columns (persoonlijk getinte verhalen), achtergronden/reportages en opinies (van anderen en eigen journalisten). Een blog is eigenlijk alles tegelijk. Op vele internetsites wordt alles door elkaar gehusseld. De mening of dat terecht is in de nieuwe elektronische media laat ik aan anderen over.
Voor de liefhebbers die ‘ons’ niet volgen op Twitter: de volgende discussie vond daar plaats.
Ik: ‘Tara verdient beter. Vers Beton is een kleine speler in media in Rotterdam. En vaak nog arrogant ook. Marktleider is veruit RTV Rijnmond.’
Inge Janse: ‘Dus jij gunt Tara een carrière bij RTV Rijnmond? The sky is the limit!’
Ik: ‘Toen ik in 1973 begon bij Het Vrije Volk in Rotterdam had de krant 140.000 lezers zes dagen per week. Daarna is het bergafwaarts gegaan.’
Inge Janse: ‘Dus sinds jij daar schrijft, gaat het bergafwaarts?’
Ik: ,,Klopt! Nu heeft het AD Rotterdams Dagblad – HVV, RN en AD regio Rotterdam bij elkaar – ver onder de 100.000 betalende lezers. Een papieren krant lijkt op termijn een verloren zaak.’

Roodenburg: ‘De betaalde markt is flinterdun. Door het grote aanbod van journalisten en miskwaliteiten.’

Aardig
Tara Lewis valt ook in. ‘Dat is aardig van je Hans! Je bent mijn grootste fan. Ik ga overleggen met mijn mentor Inge Janse. Houd je op de hoogte. Oh en mijn column op Vers Beton was natuurlijk een beetje voor jou hé! Ik waardeer jouw geloof in mijn kunnen…’
Ik heb haar getweet dat ik een tegenstander ben van persprijzen in Nederland. ‘Journalisten moeten hun werk goed doen en daarvoor beloond worden.’ Voorts: ‘De betaalde markt is flinterdun. Door het grote aanbod van journalisten en miskwaliteiten.’
Tara: ‘Ik heb het enorm naar mijn zin bij De Havenloods en bij Vers Beton. Wat zou ik bij RTV Rijnmond moeten doen?’
Zij schrijft ook nog dat zij het meest heeft geleerd van Emile van de Velde van De Havenloods. 'Dat iedereen het even weet'.
Toch nog even ex-hoofdredacteur Leo Pronk van het Rotterdams Dagblad citeren. Hij had een belangwekkende uitspraak bij de presentatie van de Persprijs Rotterdam. ,,Je moet al die jongere collega’s de kost geven die voor een habbekrats in de weer zijn op de freelancemarkt. Daar word je echt niet vrolijk van en van hen begrijp ik wel degelijk dat ze een gooi willen doen naar bijvoorbeeld onze persprijs.
Allesbehalve gênant. Gênant is pas die uitgever die profiteert van de situatie op de arbeidsmarkt en journalisten voor een appel en een ei laten werken.’’

Werkzoekend
Villa Media (de site van de journalisten van de NVJ) meldt dat in oktober 2475 vakgenoten in Nederland stonden ingeschreven als werkzoekend. Bijna 15 procent méér dan een jaar eerder.
Een probleem is dat op de sociale media (Twitter, Facebook, LinkedIn, e-mail) iedereen een klein beetje journalist is. Het onderscheid met échte beroepshalve journalisten (die daarvoor vaak zijn opgeleid en betaald!) is aan het vervagen. Hen kom je vrijwel alleen nog tegen in dagbladen, magazines, huis-aan-huiskranten, radio en televisie.

Overigens kun je op deze site heel gemakkelijk (rechts bovenin) een verhaal delen met een van de ‘vrienden’ op Facebook, Twitter en uiteraard per e-mail).

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.