Grote slepers Smit en Kotug samen

24 december 2015 door Hans Roodenburg
Grote slepers Smit en Kotug samen

In de Rotterdamse haven gaat een zeer grote samenwerking in de sleepvaart gebeuren die in het verleden vrijwel ondenkbaar was. Smit Internationale, tegenwoordig onderdeel van Koninklijke Boskalis Westminster, heeft samen met ‘concurrent’ Kotug International een joint-venture opgericht over de gezamenlijke voortzetting van hun Europese havensleepdiensten.

Die intentie was trouwens eind 2014 al aangekondigd.

 


Beide sleepbedrijven melden dat de kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM), vroeger bekend als de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa, niet wordt ingeschakeld. Ze menen dat hun meldingsplicht niet zou worden gehaald. De toekomst zal het uitwijzen. Verwacht wordt wel dat in de Noordwest-Europese markt de combinatie weliswaar leidend is maar geen monopolie heeft.
In de Rotterdamse haven is de nieuwe onderneming ‘Kotug Smit Towage’ vrijwel overheersend maar gezien het internationale karakter van de dienstverlening aan de scheepvaart heeft dat monopolie ook zijn beperkingen. De gezamenlijke activiteiten worden ondergebracht in een 50/50 joint venture met inbreng van de Europese havensleepactiviteiten van zowel Kotug en Smit Internationale.

Efficiency
Topman Ard-Jan Kooren van Kotug: ,,Door het samenvoegen van operaties kunnen wij tegemoetkomen aan de toenemende vraag van onze internationale gezamenlijke klanten naar een nog hogere efficiency. In deze sterk consoliderende markt blijven wij in staat om concurrerende services aan te bieden tegenover de hoge eisen in de maritieme industrie op het gebied van kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu.’’
Topman Peter Berdowski van Boskalis: ,,Deze joint venture is een belangrijke volgende stap in de uitvoering van onze strategie van havenslepen.’’ Die zijn volgens hem gericht op het concentreren en uitbreiden van de regionale partnerschappen. ,,We hebben al aanzienlijke waarde gegenereerd en ervaring met dit soort partnerschappen op Smit Lamnalco, Keppel Smit slepen en The SMIT slepen.’’

 

Tarieven
Over de tarieven van de sleepdiensten in de toekomst zeggen beide partners nog niets. Die zijn ook ongewis in een concurrerende omgeving. De reikwijdte van de samenwerking beslaat enerzijds de havensleepactiviteiten van Kotug in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, en anderzijds die van Smit Internationale in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De activiteiten die beide partners in de overige werelddelen uitvoeren, zijn uitgesloten van deze samenwerking.
Gezamenlijk worden elf havens in vier landen bediend met een vloot van 65 sleepboten. De joint venture zal operationele synergievoordelen brengen bij een huidige totale omzet van circa 150 miljoen euro. De finale samenwerking zal in de loop van het eerste kwartaal 2016 zijn beslag krijgen, gevolgd door de operationele integratie.
Kotug is een familiebedrijf en een toonaangevende maritieme dienstverlener die haar innovatieve sleepdiensten op wereldwijd niveau levert (Afrika, Australië, Azië, Europa). Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Met haar moderne vloot doet Kotug sleepdiensten in havens, in de offshore en in de opkomende markt van windenergie. Het bedrijf is net zoals de sleepdiensten van Smit Internationale continu inzetbaar voor schepen in nood en bergingsassistentie.

Uniek
Ard-Jan Kooren is over 2012 benoemd tot havenman van het jaar in Rotterdam. Uniek is dat zijn vader, Ton Kooren, in 1999 dezelfde titel kreeg voor hetzelfde familiebedrijf Kotug. Ton verraste de vakwereld met een volledig nieuw, zelf uitgedacht concept, de Rotortug. Dat is een krachtige en wendbare sleepboot met drie schroeven in een driehoeksopstelling.
Op 13 januari 1988 had Ton Kooren het monopolie tot dan van de havensleepdiensten van Smit Internationale in de Rotterdamse haven doorbroken door met de eerste eigen sleepboot van Kotug te starten. De sociale onrust die dit in de haven teweegbracht, ontmoedigde Kooren niet: in 1996 bond hij in Hamburg met succes de strijd aan met het plaatselijke sleepbotenkartel. In 1999 volgde Bremerhaven, eveneens in concurrentie met de lokale sleepdiensten. Kotug is inmiddels een internationaal bedrijf met veel activiteiten en samenwerkingsverbanden elders in de wereld.

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.