Een ketelbinkie in krantenland (10)

25 maart 2016 door Geert-Jan Laan
Een ketelbinkie in krantenland (10)

- Er komt geen tweede druk -

Geert-Jan Laan vertelt: ,,In de zomer van 1976 schreven wij in het buitenhuisje van Rien Robijns in Baarle Nassau binnen veertien dagen een boek van 183 pagina's over niet alleen de Lockheedaffaire, maar ook enkele aanpalende schandalen zoals het verhaal hoe destijds met de Skippybal van Shell via belastingparadijzen de Nederlandse belastingdienst in de luren werd gelegd.

Het boek verscheen onder de naam De Miljoenendans bij uitgeverij Agathon in september 1976 en liep direct als een trein. De directeur van de uitgeverij belde enthousiast. De eerste druk van zo'n vijfduizend exemplaren was al bijna uitverkocht. Op korte termijn zou er een tweede druk komen.

Het boek over de Lockheedaffaire (hier in een krantenadvertentie) verscheen onder de naam De Miljoenendans en liep direct als een trein. Toch kwam er geen tweede druk.Er was evenwel een klein probleem. In de Raad van Advies van de uitgeverij zat een meneer Rein Vogel. Hij was de PR-chef van de KLM en hij bedreigde de directeur van de uitgeverij met een rechtszaak wanneer in de tweede druk een passage, over hoe een KLM-directeur in het Schiphol-Hilton 25.000 dollar in cash van Lockheed had ontvangen, zou worden gehandhaafd.

Tegen ons zei de directeur: ,,Ach, het is toch een kleinigheid zo'n passage even te schrappen.” Dat vonden wij niet. Laat die man maar procederen want we konden het bewijs leveren uit schriftelijke verslagen van een Amerikaanse senaatscommissie.
Er kwam dus geen tweede druk.

We hadden nog te weinig ervaring om direct naar een talkshow zoals van Sonja Barend te lopen. In het huidige tijdsgewricht zou je het zelf via internet of facebook hebben verspreid.
Dat was wat ons betreft het laatste hoofdstuk van de Lockheedaffaire, maar er zouden nog enkele geruchtmakende zaken volgen.

 

 

 

 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.