Een drijvende flat of vakantieluxe?

25 mei 2016 door Hans Roodenburg
Een drijvende flat of vakantieluxe?
Foto Rinus Vuik

De meningen over de (grote) cruiseschepen aan de Cruise Terminal Rotterdam verschillen enorm. De een vindt het ‘lelijke drijvende vakantieflats’, de ander noemt ze spectaculair. Dat laatste is vooral het geval als de Holland Amerika Lijn zijn Rotterdamse oorsprong (van 1873 tot halverwege de jaren ’70 van de vorige eeuw) opzoekt aan de Wilhelminakade.

Tienduizenden, misschien wel honderdduizenden mensen komen kijken naar de cruiseschepen via de Erasmusbrug, de Wilhelminakade of langs de Nieuwe Waterweg. Zij trekken altijd veel bekijks maar die van de HAL het meest.

Het atrium op de KONINGSDAM. Foto's: Cees de KeijzerCruisemaand
Mei 2016 is door het Havenbedrijf en CTR tot Rotterdamse cruisemaand gebombardeerd. Wel een leuke term, maar of het genoeg oplevert is ten tweede. In elk geval lijkt het dat al vele jaren er geld bij moet als je kijkt naar de opbrengende havengelden in relatie tot de investeringen die in CTR zijn gedaan.
Een supertanker beladen met ruwe olie levert tien- tot twintigmaal zoveel op aan zeehavengelden. Daarover heeft voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam Branch al meerdere malen geschreven op deze site.
De cruiseterminal aan de Wilhelminakade, vorig jaar nieuw leven ingeblazen, moet dan ook worden gezien als een prestigeproject in Rotterdam voor vooral de bewoners van de binnenstad. Een pr-kwestie voor de stad Rotterdam zoals we al eerder op deze site hebben beschreven. Als er dan toch geld bij moet, kan men zich afvragen of de gemeentelijke politici daarvoor geen betere (of socialere) bestemming weten.
Maar wie durft dat te stellen als de media over het algemeen erg positief zijn (geweest) over de aanloop van cruiseschepen. Laat de burgers ook eens kijken naar grote cruiseschepen van de steeds meer naar het westen van Rotterdam vertrokken grote havengebieden, met onder meer Maasvlakte 1 en 2.

Grootste
Op 24 mei kwam de splinternieuwe en grootste ter wereld, de HARMONY OF THE SEAS, aan de CTR aanleggen. In de avond vertrok de reus weer voor een korte promotietoer naar Southampton.
Dit jaar zullen er in Rotterdam 62 aanlopen van cruiseschepen zijn. Maar de koploper op cruisegebied in Nederland is de haven van Amsterdam, die dit jaar minstens 120 aanlopen heeft. Daar hoeft Rotterdam ook niet rouwig om te zijn want zij is een typische werkhaven met mooie containerschepen, olie- en chemicaliëntankers, bulkcarriers en vele andere vaartuigen.

Het buitenzwembad op de KONINGSDAM.Voor een deeltje weer terug te vinden in de inmiddels al weer vijf uitgegeven boeken over ‘Mooie schepen en banen, in de Rotterdamse haven’.
Rotterdam is veruit de grootste haven van Europa en daarom het grootste economisch werkcentrum van Nederland. Amsterdam is natuurlijk erg in trek voor de cruisemarkt vanwege het groeiende toeristische karakter van de stad. Daar kan het ook wel aan de toeristische weg timmerende Rotterdam niet tegen op.

Koningsdam

Veel bekijks kreeg de nieuwe KONINGSDAM vorige week in Rotterdam die afgelopen vrijdag aan de CTR werd gedoopt door koningin Máxima. De tegenwoordig Amerikaanse Holland America Line (onderdeel van Carnival Cruises) trok vanwege haar Rotterdamse afkomst natuurlijk veel mensen. In de avond vertrok het nieuwe cruiseschip weer, begeleid door vele partyschepen en vuurwerk bij Hoek van Holland.
Laat nu die avond de kenners van World Ship Society Rotterdam Branch één van haar drukbezochte bijeenkomsten hebben in het Delta Hotel in Vlaardingen pal aan de Nieuwe Waterweg. Voor het passeren van de KONINGDAM om halftien ’s avonds werd een speciale pauze ingelast.
De meningen van de kenners van zeeschepen waren nogal divers. De een vond het een prachtig HAL-schip, de ander sprak van drijvende flats uit de Bijlmer of Ommoord. Hoe het ook zij, de vele mensen aan de oevers van Nieuwe Waterweg zien vrijwel alleen de buitenkant van het cruiseschip en dat ziet er vanaf de kant er zeker uit als een ‘drijvende flat’.

 

Het theater op de KONINGSDAM.

Luxe
Binnenin is er sprake van veel luxe, mooie restaurants, zwembaden, prachtige hutten, zalen, winkeltjes, enz. Ook is er kunst aan boord maar die kan volgens ingewijden van de WSS Rotterdam Branch niet tippen aan bijvoorbeeld vroegere HAL-cruiseschepen als de NIEUW AMSTERDAM.
De discussies over al dan niet investeren in een cruiseterminal in Rotterdam en de ontvangst van schepen daar zal nog wel even doorgaan. Totdat het break-evenpoint is bereikt.
Want de kosten zijn natuurlijk ook hoog ondanks de bijdrage aan de Rotterdamse economie door onder meer bunkerorders, proviandering en een deeltje werkgelegenheid. Wel opvallend is dat de stad Rotterdam nauwelijks passagiers van de cruiseschepen trekt. De bussen staan klaar om de mensen (op eigen verzoek) af te voeren naar Amsterdam, Kinderdijk en Delft.

Maar de Rotterdammers en mensen uit omliggende gemeenten zal het worst wezen. Zij vinden het erg leuk om weer herinnerd te worden aan de vroegere Holland Amerika Lijn die groot is geworden met het vervoer van emigranten naar Amerika vanaf de Wilhelminakade.

* * *

 

 

Onze fotograaf Rinus Vuik was ter plaatse toen de KONINGSDAM Rotterdam aandeed om op 20 mei 2016 door koningin Maxima te worden gedoopt. Hieronder zijn foto-indruk.

 

 

Foto's: Rinus Vuik

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.