Vroeg uit veren om grootste vaartuig te zien

Veel liefhebbers gingen zaterdag al vroeg aan boord van het partyschip FUTURELAND om het uitvaren van de PIONEERING SPIRIT te zien. (Foto © Havenbedrijf/Ries van Wendel de Joode.)
Vroeg uit de veren waren zaterdagochtend (6 augustus 2016) vele scheepvaartliefhebbers om het grootste drijvende hefschip PIONEEING SPIRIT van Allseas (voor minstens maanden) uit te zien varen in de Rotterdamse haven.
Het enorme offshore schip voor de aller zwaarste klussen op zee verlaat nabij Hoek van Holland de haven. (Foto © Piet van Dijk/ WSS Rotterdam)
Het grootste schip ter wereld in zijn soort heeft de installatie van allerlei onderdelen en instrumenten op de Maasvlakte succesvol afgerond. De offshore gigant heeft de haven verlaten voor testen op zee en voert aansluitend zijn eerste karwei uit.
Het hefschip gaat voor de kust van Noorwegen boorplatform YME weghalen. Dat wordt binnengaats veilig en milieuverantwoordelijk ontmanteld. Ook is de gigant geschikt voor het leggen van pijpleidingen in grote waterdieptes op de zeebodem. Een bijzonder vaartuig dus!
Tijdens het vertrek al omstreeks 6 uur in de ochtend stonden de ware scheepvaartliefhebbers aan boord van de FUTURELAND, een partyschip waarvoor men een klein bedrag moest betalen, en op de walkant toe te kijken. Ook andere rondvaartboten en jachten deden uitgeleide.
De Nederlandse media geven veel aandacht aan de steeds groter worden schepen die de Rotterdamse haven aandoen. Voorzitter Cees de Keijzer van Word Ship Society Rotterdam Branch, een club van scheepvaartliefhebbers, heeft daarover zijn eigen gedachten. Volgens hem zijn containergiganten, mammoettankers, containerschepen en cruisevaartuigen, bekend als ‘drijvende paleizen’, absoluut niet met elkaar te vergelijken.
Wat is werkelijk het grootste en duurste schip ter wereld?
De Keijzer: ,,Als je de kranten, het Havenbedrijf Rotterdam en de Zwitsers-Nederlandse eigenaar Allseas zelf moet geloven is dat de PIONEERING SPIRIT. Toch is dat niet het allergrootste en duurste schip dat ooit is gebouwd. Want dat is de ‘floating liquid natural gas’ tanker PRELUDE van Shell. Die is 600.000 dwt (deadweight tons ofwel tonnen draagvermogen), 100 meter langer maar wél 50 meter smaller. De PRELUDE heeft minstens 11 miljard euro gekost. De PIONEERING SPIRIT minimaal 2,4 miljard euro.’’
Directeur Edward Heerema van Allseas had eerst bedacht dat het hefschip naar zijn vader PIETER SCHELTE zou worden vernoemd. Na veel kritiek op het oorlogsverleden van Pieter Schelte Heerema (1908-1981) heeft hij de naam veranderd in PIONEERING SPIRIT.
PRELUDE staat in het Nederlands voor ‘inleidend voorspel’. Dat belooft wat in de LNG-markt. Het was wijlen Cornelis Verolme, de koning van de stapelloop in Nederland en ver daarbuiten bekend, die al de schaalvergroting in LNG-tankers in de jaren ’70 voorspelde.
De PIONEERING SPIRIT is uiteraard niet te vergelijken met de PRELUDE. Het hefschip is wel het grootste schip in zijn soort en geschikt om de zwaarste klussen op zee te verplaatsen.