Nieuwe locomotief nodig in gemeenteraad

12 december 2016 door Ronald Sørensen
Nieuwe locomotief nodig in gemeenteraad

Burgemeester en wethouders moeten méér een zakencollege worden, vindt onze gastauteur Ronald Sörensen. Hij is een van de oprichters van Leefbaar Rotterdam en voormalig Eerste Kamerlid van de PVV. Een fulltime gemeenteraad kan volgens hem alleen beleidsvoornemens initiëren met een grote meerderheid, twee derde bijvoorbeeld.

Een paar weken geleden hield het Nederlands Genootschap van Burgemeesters een bijeenkomst in de Rotterdamse burgerzaal. Pas enkele dagen vóór het evenement dacht de griffier ‘Hé het zou leuk zijn ook een ander geluid te horen’ en nodigde mij uit als toehoorder. Ik mocht ook iets zeggen.

Het thema van de bijeenkomst was: hoe krijgen we de kiezers weer naar de stembus, want lokaal gaat landelijk bij de gemeenteraden nog maar 53 procent van de stemgerechtigde bevolking naar het stemhokje. In de gemeente Rotterdam is dat nog minder. Een grote grafiek toont aan dat de opkomst al decennia iedere verkiezing minder wordt.

Een paar uur werd daarna over de oplossing van de groeiende desinteresse bij de bevolking gediscussieerd. Uit de Rotterdamse raad was er een vertegenwoordiger van de moslimpartij NIDA. Echt representatief dus?

Gelukkig kreeg ik het laatste woord van forumvoorzitter Clairy Polak. Ik had daar in de pauze om gevraagd. Ik vroeg de aanwezigen naar de grafiek te kijken en zei: ,,Stel dat dit de grafiek van de prestaties van een locomotief is. U hebt uren betoogd, dat een likje verf, nieuwe wielen of misschien andere brandstof zouden kunnen werken, maar deze grafiek zegt maar één ding: We hebben een nieuwe locomotief nodig!’’

Dat is dus om aangewezen kalkoenen te vertellen, dat het kerstfeest onvermijdelijk is.

Nou ben ik naast ‘populist’ ook Fortuynist, dus ik heb al jaren geleden een opzet voor een heel ander politiek systeem bepleit. Niet alleen kritiek, maar ook een oplossing!

Ik denk dat de broodnodige veranderingen in ons politieke systeem moeten beginnen bij de basis: de gemeenten dus. Allereerst het lokale bestuur dépolitiseren en overgaan tot de vorming van een zakencollege.

Om te beginnen zou iedere gemeente naast een burgemeester een aantal vaste wethouders moeten hebben. Rotterdam bijvoorbeeld vijf: wethouder economie – haven, wethouder sociale zaken – onderwijs, wethouder financiën, wethouder buitenruimte en wethouder communicatie – verkeer. (foto: De huidige burgemeester is nog steeds Aboutaleb. hij is voorzitter van het college)

Op deze functie – beter betaald dan nu - mag iedereen solliciteren! De aftredende gemeenteraad maakt een voorselectie om zo alleen serieuze kandidaten op de kieslijst te krijgen. Uiteindelijk worden in eventueel ten hoogste twee termijnen de wethouders gekozen. Hetzelfde geldt voor de burgemeester.

Dit nieuwe college gaat heel snel zijn programma formuleren en legt dat voor aan de gemeenteraad. Iedere wethouder formuleert zijn beleidsdoelen per jaar.

De gemeenteraad wordt samengesteld uit twintig vertegenwoordigers van de diverse wijken. Gekozen via een districtenstelsel. Ook indien nodig in twee termijnen.

De gemeenteraad controleert slechts en kan alleen beleidsvoornemens initiëren met een grote meerderheid, twee derde bijvoorbeeld.

Andere beleidsvoornemens moeten gewoon met de wethouder besproken worden. Verder is het de taak van de raadsleden – voltijdsbaan - voortdurend in hun wijk c.q. district te verkeren om zo het contact tussen Coolsingel en de straat te behouden.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.