BERGE STAHL voor het laatst in haven

12 december 2016 door de redactie
BERGE STAHL voor het laatst in haven
Foto: www.wssrotterdam.nl

De BERGE STAHL is de mastodont van de Rotterdamse haven. Gisteren heeft de ULBC (Ultra Large Bulk Carrier) voor de 249ste en laatste keer de haven aangedaan. Het arriveerde aan de ertskade van EECV (tegenover Hoek van Holland). De BERGE STAHL was 25 jaar lang het officieuze ‘vlaggenschip van de Rotterdamse haven’. 

Officieus omdat het als officiële thuishaven Stavanger in Noorwegen had toen het nog eigendom was van Bergesen d.y Asa. Later kreeg de BERGE STAHL als thuishaven het Liberiaanse Monrovia toen Bergesen overging in de BW Group. In 2011 werd voorts de Liberaanse vlag gewisseld voor die van Isle of Man en kwam DOUGLAS als naam op haar kont te staan.

De joekel vervoerde naar Rotterdam bijna 90 miljoen ton ijzererts dat bestemd was voor de Duitse staalindustrie. Met een draagvermogen van 364.767 ton, een lengte van 343 meter en een breedte van 63,5 meter was het schip lange tijd de grootste bulkcarrier van de wereld. Het werd op 5 december 1986 in de vaart genomen voor het vervoer van ijzererts tussen Ponta da Madeira (Noord-Brazilië) en Rotterdam.

Jaarlijks ging het schip negen tot tien keer op en neer. Mei 2011 is de VALE BRASIL in de vaart genomen. Met de capaciteit van 400.000 ton is dat type schip een maatje groter dan de BERGE STAHL. Ook rederij Berge Bulk uit Singapore heeft inmiddels grotere ertsschepen varen zoals de BERGE NEBLINA.

De staalgigant ThyssenKrupp heeft het contact van het 30 jaar oude schip niet verlengd.

In Rotterdam was dochter Veerhaven, die een eigen duwvaartrederij had, de agent.

Er komt dus een einde aan het ‘Stahl-tijdperk’, zoals havenhistoricus en voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam in het vakblad MainPort schreef. De BERGE STAHL was ook het allereerste zeeschip dat met een diepgang van 74 voet (22 meter 55 centimeter) In Rotterdam kwam. De haven is de enige in West-Europa die dankzij de Eurogeul op de Noordzee naar het Kanaal die diepgang aankan.

Het schip is speciaal ontworpen om ijzererts van de Companhia Vale do Rio Doce te vervoeren vanuit de laadhaven Ponta da Madeira naar Rotterdam. ,,Het schip, met in elk ruim net zoveel lading als in één Panamax bulkcarrier, heeft altijd enorm tot de verbeelding gesproken, maar zal nu definitief uit het havenbeeld verdwijnen,’’ schrijft Cees de Keijzer. ,,Dat verdient het nodige eerbetoon, want voor havenslepers, loodsen, roeiers en andere dienstverleners heeft dat dertig jaar lang aardig bijgedragen aan de omzet.’’

De Keijzer heeft ook nog uitgerekend wat dat thans per reis aan zeehavengeld voor het Havenbedrijf Rotterdam heeft opgeleverd: 167.670 euro en dat tien keer per jaar. ‘Adieu BERGE STAHL,’ roept hij.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.