Kort nieuws: CPB komt met doorrekening verkiezingsprogramma's

10 oktober 2025 door een van onze redacteuren
Kort nieuws: CPB komt met doorrekening verkiezingsprogramma's

Tien politieke partijen hebben hun verkiezingsprogramma’s door laten rekenen door het Centraal Planbureau (CPB). De resultaten daarvan zijn vandaag gepubliceerd. ‘Keuzes in Kaart 2027-2030’ biedt een overzicht van de budgettaire en de economische gevolgen van de beleidsvoorstellen van de partijen. Het CPB legt dit keer meer nadruk op de langetermijngevolgen van keuzes.  



Deelname aan ‘Keuzes in Kaart’ is vrijwillig. GroenLinks-PvdA, VVD, NSC, D66, BBB, CDA, SGP, CU, Volt en JA21 hebben van het aanbod gebruikgemaakt om hun verkiezingsprogramma te laten doorrekenen. 

CPB-directeur Pieter Hasekamp: “Met een korte aanlooptijd moesten plannen van politieke partijen deze zomer snel concreet worden. Daar zijn partijen in geslaagd en dat verdient een groot compliment. Ook dit keer valt er veel te kiezen: denk aan het thema wonen, aan de hervorming van belastingen en toeslagen, en aan de wijze waarop partijen willen betalen voor hogere defensie-uitgaven.” 

Langetermijneffecten

Deze editie kijkt niet alleen naar de effecten in de komende kabinetsperiode, maar ook naar de gevolgen op de lange termijn. Daarbij is er aandacht voor afruilen tussen beleidsterreinen. Thema’s als wonen, menselijk kapitaal, innovatie en het investeringsklimaat krijgen aparte aandacht. Bij onderwerpen als inkomen en zorg, ligt de focus meer dan eerder op de effecten voor de brede welvaart. Ook is dit keer het klimaat- en stikstofbeleid meegenomen, dankzij een nauwe samenwerking met het PBL.

Geen stemwijzer

Keuzes in Kaart is geen stemwijzer. Uiteraard draaien verkiezingen om veel meer dan economische effecten alleen. Wel maakt de doorrekening het mogelijk om budgettaire en economische gevolgen van beleidskeuzes met elkaar te vergelijken. 



Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.