Op stap langs een boeiende ´Kunstroute Kralingen´

13 oktober 2017 door de Redactie
Op stap langs een boeiende ´Kunstroute Kralingen´

(Door Zettie Leeuwenburgh)

Rotterdam - Het is bijna ongelooflijk hoeveel rijkdom en kunstschatten de over het algemeen wat saaie wijk Rotterdam-Kralingen herbergt. De bezoekers van de ´Kunstroute Kralingen´ kwamen ogen tekort om alles goed te kunnen bekijken, ondanks de regen die vaak met bakken vol naar beneden kwam.

Eén van de organisatoren en aanjager van dit Kralings evement is de kunstschilder Willem van Hest, die met zijn atelier wat verborgen huist in de Annastraat, een zijstraatje van de Voorschoterlaan, waar de dichter/schilder, oud-politicus en Stadspartij-oprichter Manuel Kneepkens is te vinden.


Kneepkens, die de levenslang geldende titel ´Stadsdichter van Rotterdam´ draagt, schrijft de meest verrassende gedichten en maakt daar mooie tekeningen of schilderijen bij, waar de spot vanaf straalt. Zo is daar de ´Onbekende, meest bekende Rotterdammer´: juist, de ´Fietsendief´. In zijn onlangs verschenen boek, ´Een lange Neus´, staat het prachtige gedicht ´Een bijzonder vreemde Vreemdeling´, waarvan met Manuel Kneepken´s toestemming een gedeelte hier is overgenomen.

¨Ik ben een balling uit ´Zuid-Limburg aan Zee´
typisch een regio, die niet bestaat
maar niettemin, ik ben er uit verbannen
als ooit Adam & Eva uit het Aards Paradijs
Die naakten raakten toen hun sierlijke
@penst@@rtjes kwijt
maar...mensenhoofd & -handen kwamen vrij
En daaraan danken wij heel wat ´zegeningen´
zoals plastic vliegenmeppers
en de ´Vrede van Versailles´...
Maar ik ben zo opgewekt als ooit Pinoccio¨

Met deze satirische bundel gedichten vierde de in Heerlen geboren dichter, schrijver van blogs als ´De Vleespartij´, die in Rotterdam zou worden opgericht, en jurist Manuel Kneepkens zijn 75ste verjaardag: "Young Forever¨! ¨ Ik heb me tranen gelachen toen bleek, dat er Rotterdammers waren die het verhaal over de op te richten ´Vleespartij´ geloofden, vertelt Manuel, die mensen wil aanzetten beter na te denken over de stad Rotterdam én de musea, die beter moeten worden gestruktueerd. ¨Het gaat niet alleen om een beetje ´opzomeren´ of de haven, waar de zeespiegel stijgt, maar wij niet. Kijk, de Euromast stijgt er nog net bovenuit...!¨ De boodschap in dit mooie spotschilderij is klip en klaar duidelijk: ´het milieu en de vuiluitstoot´!

Willem van Hest: 'Tulpenman 'Willem van Hest' - foto Willem van Hest

In het atelier van Willem van Hest (64) hangt het vol met vrolijke bloemen- en plantenschilderijen. Hij is een geboren Rotterdammer: ,,in het St. Franciscusziekenhuis, dat toen nog op de Schiekade stond. In Rotterdam-West , rondom de de Nieuwe Binnenweg en de ´s Gravendijkwal heb ik de eerste 20 jaar van mijn leven doorgebracht. Nu woon ik al zo´n 40 jaar in Kralingen en sinds een jaar of tien werk ´k hier ook¨, vertelt hij met een warme glimlach. ,,Eerst heb ik nog een tijd het Arboretum Trompenburg als werkplaats gebruikt. Dat was een heel inspirerende plek met de wisselende jaargetijden. Ook heb ik me veel bemoeid met maatschappelijke projecten als sociaal-cultureel werker aan de Kunstacademie. Alleen zitten in mijn atelier in de Annastraat, gaf me echter niet genoeg voldoening. Samen met Ron Blom, die lokale televisieprogramma´s maakte in Kralingen en had gezien dat ik met een muurschildering voor kinderen bezig was, is toen het idee voor de ´Kunstroute Kralingen´ geboren. De ´Kunstroute Crooswijk´, die komend weekeind wordt gehouden, komt ook uit onze koker¨, geeft Willem van Hest wat aarzelend toe.

Zijn schilderijen verdienen veel belangstelling. Niet alleen zijn vrolijke bloemenschilderijen, maar ook zijn niet- angstaanjagende doodshoofden, die veelal in zachtblauw en -bruin, soms met een vleugje geel, zijn geschilderd. ,,Ik ben nu in de derde fase van mijn leven aangekomen en maak veel tijd vrij voor bezinning¨, vertelt hij. ,,Bezinning en voorbereiding op de dood lijken me positieve wenselijke ´karaktertrekken´ van het ouder worden¨, verklaart hij zachtjes. Het huis in de Annastraat is inmiddels een gedeelde atelierruimte geworden met meer kunstenaars. Dat maakt het een heel aantrekkelijke plaats voor bezoekers die kunstenaars aan het werk willen zien of een extra cool cadeau zoeken.

Foto van staande dame: Kunstenares Louky Scheltema- Foto: Fleurs Depot

In Fleurs Depot in de IJsclubstraat, over wie al eens eerder is geschreven in deze Rotterdamse online krant, treffen we twee kunstenaressen aan: Anne Jole Jacobs (53) en Louky Scheltema (57). Anne Jole, die in Breda werd geboren en in haar 18de levensjaar naar Rotterdam kwam, maakt veel portretschilderijen voor mensen en bedrijven. Het eerste dat opvalt, is een prachtig, groot schilderij van de Rotterdamse Cruise Terminal waar de dynamiek van de stad bijna vanaf vliegt. Er zijn zelfs stevige canvas boodschappentassen van gereproduceerd. ,,Voordat ik een portret ga schilderen, wil ik eerst met de mensen praten¨, vertelt zij nadrukkelijk. ,,Het gaat om het karakter van de vrouw of man. Wie ben je, wat doe je het liefst, waar ga je graag met familie naar toe; pas als ik dat weet, kan ik een goed portret maken. Schilderen is mijn lust en leven, dat ik nu al 13 jaar doe. Eerst kregen mijn kinderen de meeste belangstelling, daarna kwam mijn werk in Hal 4, die baan heb ik echter opgezegd, omdat er alsmaar een stemmetje in mijn hoofd bleef vragen of ik dat werk wel leuk vond. Nu is dat gelukkig weg¨, lacht zij. Haar portretten, die in Fleurs Depot zijn tentoongesteld, tonen ´Wereld Vrouwen´ met verschillende roots in Rotterdam. Allemaal hebben zij mooie, indringende ogen met een heel sterkte uitstraling.

Louky Scheltema, een Kralingse van geboorte, werkt met een heel andere materie. Zij maakt prachtige glasobjecten en schilderijen van glas in felle kleuren. Zij volgde haar glasopleiding aan de Willem de Koning Academie. ,,In 2010 ben ik in Ouderkerk met glaswerken begonnen in een oude, verbouwde koeienstal¨, vertelt zij lachend. ,,Daar kan ik mensen ook trainen in het fusen met glas. Het is een techniek, die zo´n 20 jaar bestaat. Je koopt glas in de kleur die je wilt hebben; daar worden stukken van gesneden, die worden gesmolten in de oven en vervolgens vloei je het over een vorm van metaal of keramiek. Het afkoelen duurt het langst en soms zit ik op mijn handen te springen om niet stiekem in de oven te spieken¨ zegt zij met een brede grijns. Het glasobject van de ´Kleren van de Keizer´ is van vrolijk geel en rood glas gemaakt en de fantastische schalen in doorzichtig kleurloos en blauw glas, laten duidelijk zien dat Louky Scheltema geduld genoeg heeft gehad.

Foto dame voor Cruis Terminal: Kunstenares Anne Jole Jacob-de Jongh bij haar Cruis Terminal schilderij- Foto: Fleurs Depot

Zondag j.l. was het precies 100 jaar geleden dat de beroemde Jazz-muzikant Thelonius Monk is overleden. Alle reden om zaterdagavond in Galerie Kralingen het eerste deel van het concert te vullen met Monk´s muziek. De bekende Rotterdammer, pianist, componist en arrangeur Bart Egeter (59) ziet Monk als grote inspirator. Wegens ziekte van co-leader Ruud Bergamin van de aangekondigde Cruise Control Band, trad Bart Egeter met zijn eigen kwartet op met de saxofonist Kurt Schwab, bassist Erik Albjerk en drummer Julius Schulz. Zij zorgden voor een heerlijk, swingend concert. Na de pauze kwam eerst de kunstenares José Ras (66) aan het woord, die prachtige dia´s vertoonde van haar ´wandelende tableaus´, schilderijen, uitgezaagd en gemaakt van tussen met twee lapjes opgevuld houten frames. Een techniek die zij op de Academie voor Beeldende Kunst, van 1968 tot 1973 onder de knie heeft gekregen. De oervormen zijn afgeleid van doorgezaagde stenen, die een signaal van het leven afgeven. Ook bracht José Ras een zelfgemaakte, fraaie ´Gevangenisjas´ mee, die aangespoeld zou zijn uit de golven van de zee. Uiteraard ontbraken ook haar mooie en grappige sieraden niet.

Tot slot knalde het kwartet van Bart Egeter er weer vrolijk op los met zijn eigen composities. Een waarlijk mooi eind van een natte, maar geweldig interessante en boeiende ´Kunstroute Kralingen´!

Foto band: Jazz kwartet Cruise Control o.l.v. Bas Egeter- Foto: Marianne Vrijenhoek

Hierboven en hieronder: Er stond ook kunst in de etalage van winkels in de Lusthofstraat-Foto's Rinus Vuik.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.