Filmfestival Venetië eert Werner Herzog en Kim Novak
Regisseur Werner Herzog en actrice Kim Novak ontvangen beiden de Gouden Leeuw voor hun Levenswerk tijdens het 82e Internationale Filmfestival van de Biënnale van Venetië (27 augustus - 6 september 2025). De beslissing werd genomen door de Raad van Bestuur van de Biënnale, op aanbeveling van festivaldirecteur Alberto Barbera.
Goede soldaat van de cinema
"Ik voel me zeer vereerd dat ik een Lifetime Achievement Honorary Golden Lion van de Biënnale van Venetië heb ontvangen. Ik heb altijd geprobeerd een goede soldaat van de cinema te zijn, en dit voelt als een medaille voor mijn werk. Dankjewel. Maar ik ben nog niet met pensioen. Ik werk zoals altijd. Een paar weken geleden heb ik net een documentaire in Afrika afgerond, Ghost Elephants, en op dit moment ben ik bezig met de opnames van mijn volgende speelfilm, Bucking Fastard, in Ierland. Ik ben bezig met de ontwikkeling van een animatiefilm, gebaseerd op mijn roman The Twilight World, en ik speel de stem van een wezen in Bong Joon Ho's aankomende animatiefilm.
Nog niet klaar
Ik ben nog niet klaar", zei Werner Herzog (Aguirre, The Wrath of God, Fitzcarraldo, Nosferatu the Vampyre) toen hij het aanbod accepteerde.
Diep ontroerd
"Ik ben diep, diep ontroerd door de prestigieuze Gouden Leeuw van zo'n enorm gerespecteerd filmfestival. Erkenning krijgen voor mijn oeuvre op dit moment in mijn leven is een droom die uitkomt. Ik zal elk moment dat ik in Venetië doorbreng koesteren. Het zal mijn hart met vreugde vullen", zei Kim Novak (Vertigo, Picnic, Bell, Book and Candle) toen ze het aanbod accepteerde.
Met betrekking tot de prijs voor Werner Herzog verklaarde festivaldirecteur Alberto Barbera: "Als fysiek filmmaker en onvermoeibare wandelaar doorkruist Werner Herzog voortdurend de planeet Aarde op zoek naar tot nu toe ongeziene beelden, test hij ons kijkvermogen, daagt hij ons uit om te begrijpen wat er achter de schijn van de werkelijkheid ligt en verkent hij de grenzen van filmische representatie in een onvermoeibare zoektocht naar een hogere, extatische waarheid en nieuwe zintuiglijke ervaringen.
Hij vestigde zich als een van de belangrijkste vernieuwers van de Nieuwe Duitse Cinema met films als Signs of Life; Nosferatu the Vampyre; Aguirre, the Wrath of God; en Fitzcarraldo, Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans en Grizzly Man, en hij heeft nooit opgehouden de grenzen van de filmtaal te verkennen, waarbij hij het traditionele onderscheid tussen documentaire en fictie negeerde en tegelijkertijd een radicaal onderzoek voorstelde naar de thema's communicatie, de relatie tussen beeld en muziek, en naar de oneindige schoonheid van de natuur en haar onvermijdelijke corruptie.
Totale toewijding
Herzogs carrière is Zowel fascinerend als gevaarlijk, omdat het totale toewijding vereist en je op het spel zet tot aan het punt van fysiek risico, waar een catastrofe constant op de loer ligt. Als briljant verteller van ongewone verhalen is Herzog tevens de laatste erfgenaam van de grote traditie van de Duitse romantiek, een visionair humanist en een onvermoeibare ontdekkingsreiziger die zich wijdt aan eeuwige zwerftochten, op zoek (zoals hij zei) naar "een fatsoenlijke en passende plek voor de mensheid, een Landschap van de Ziel".
Novak
Met betrekking tot de prijs voor Kim Novak verklaarde festivaldirecteur Alberto Barbera: "Kim Novak, die onbedoeld een filmlegende werd, was een van de meest geliefde iconen van een heel tijdperk van Hollywoodfilms, vanaf haar veelbelovende debuut midden jaren vijftig tot haar vroegtijdige en vrijwillige verbanning uit de gouden kooi van Los Angeles korte tijd later. Ze schroomde er nooit voor om het studiosysteem te bekritiseren, haar rollen te kiezen, wie ze in haar privéleven toeliet en zelfs haar naam. Gedwongen afstand te doen van haar voornaam, Marilyn Pauline, omdat die geassocieerd werd met Monroe, vocht ze voor het behoud van haar achternaam en stemde er in ruil voor in haar haar die platinablonde tint te verven die haar onderscheidde.
Onafhankelijk en non-conformistisch richtte ze haar eigen productiebedrijf op en ging in staking om te onderhandelen over een salaris dat veel lager was dan dat van haar mannelijke tegenspelers. Dankzij haar uitbundige schoonheid; haar vermogen om personages tot leven te brengen die naïef en discreet, maar ook sensueel en gekweld waren; en haar Met haar verleidelijke en soms treurige blik werd ze gewaardeerd door enkele van de belangrijkste Amerikaanse regisseurs uit die tijd, van Billy Wilder (Kiss me, Stupid), tot Otto Preminger (The Man With the Golden Arm), Robert Aldrich (The Legend of Lylah Clare), George Sidney (The Eddy Duchin Story, Jeanne Eagels, Pal Joey) en Richard Quine, met wie ze onvergetelijke romantische komedies maakte (Pushover, Bell Book and Candle, Strangers When We Meet, The Notorious Landlady). Maar haar imago zal voor altijd verbonden blijven met de dubbelrollen die ze speelde in Hitchcocks Vertigo, die de rol van haar leven werd.
Deze Gouden Leeuw voor Lifetime Achievement eert een ster die geëmancipeerd was, een rebel in het hart van Hollywood die de dromen van filmliefhebbers verlichtte voordat ze zich terugtrok op haar ranch in Oregon om zich te wijden aan de schilderkunst en haar paarden.